Näin tilaat Kela-taksin
Jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Voit itse valita, kummalta tilaat matkasi. Ahvenanmaalla taksi tilataan poikkeuksellisesti suoraan autoilijalta.
Milloin voit käyttää Kela-taksia?
Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei voi korvata matkaasi.
Kela-takseissa asiakkaiden matkoja yhdistellään. Tämä tarkoittaa, että terveydenhuoltoon matkustavan tai sieltä palaavan asiakkaan kuljetukseen voi tulla myös muita asiakkaita. Lue lisää matkojen yhdistelystä.
Toimi näin
- Tilaa taksi oman maakuntasi tilausvälityskeskuksen numerosta edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Katso tilausvälityskeskusten numerot.
- Huomaa, että et voi tilata samaa matkaa alueen molemmilta palveluntuottajilta yhtäaikaisesti.
- Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
- Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Saat myös halutessasi tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen. Samassa viestissä on kuljettajan puhelinnumero. Taksin pitää saapua 15 minuutin sisällä sovitusta noutoajasta.
- Tilaa matka tilausvälityskeskuksesta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Tällaisissa tilanteissa menomatkan terveydenhuoltoon pitää toteutua viimeistään 2 tunnin sisällä tilauksesta. Lapin maakunnassa sen pitää toteutua viimeistään 3 tunnin sisällä tilauksesta. Paluumatkan terveydenhuollosta pitää toteutua viimeistään tunnin sisällä tilauksesta.
- Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen samaan tilausvälityskeskukseen.
- Jos tilaamaasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä tilausvälityskeskukseen. Sinulta voidaan veloittaa peruuttamatta jääneen matkan hinta.
- Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi tai henkilötodistuksesi ennen matkan alkamista.
- Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.
Kerro nämä asiat tilauspuhelussa
Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavat matkan järjestämiseen liittyvät tiedot:
- peruste taksin käytölle (et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi takia tai julkista liikennettä ei ole )
- nimi ja henkilötunnus
- osoite, josta auto noutaa sinut
- matkan määränpää (esim. sairaala)
- kellonaika, jolloin sinun täytyy olla perillä hoitoyksikössä
- mahdolliset apuvälineet ja tarve käydä apteekissa
- mahdollinen saattaja
- puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.
Matka yksityiseen terveydenhoitoon
Saat korvausta yksityiseen terveydenhoitoon tehdystä matkasta vain, jos siellä saamasi hoito on Kela-korvattavaa.
Maksusitoumus, palveluseteli tai Kelan kuntoutus
Jos olet saanut hyvinvointialueeltasi maksusitoumuksen tai palvelusetelin yksityiseen terveydenhuoltoon, Kela korvaa matkan sinne, mistä olet hoidon hankkinut. Tällöin sinun pitää kertoa taksin tilauspuhelussa, että sinulla on maksusitoumus tai palveluseteli. Matka korvataan myös, jos sinulla on Kelan kuntoutuspäätös.
Esimerkki
Liisa menee fysioterapiaan yksityiselle palveluntuottajalle. Koska hoitoa ei korvata sairausvakuutuksesta 1.1.2023 alkaen, hän ei saa korvausta myöskään matkastaan. Vaikka Liisalla olisi oikeus käyttää Kela-taksia terveydentilansa perusteella, hän ei voi tilata Kela-taksia tälle matkalle.
Vakiotaksiasiakkaat
Jos sinulla on oikeus käyttää vakiotaksia, tilaa matka suoraan taksiyrittäjältä tai kuljettajalta. Lue lisää vakiotaksiasiakkuudesta.
Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat
Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä.
Tilausnumerot
Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on tilausvälityskeskusten tilausnumerot maakunnittain sekä yhteystiedot palautteen antamista varten. Jos et tiedä mihin alueeseen kuntasi kuuluu, voit tarkistaa sen kuntalistasta (pdf).
Tilauspuhelut tallennetaan palvelun laadun parantamiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa tallenteelta tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja Kelassa matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjä on Kela.
Lue, miten asiakkaat arvioivat kokemustaan eri palveluntuottajien palvelusta (pdf).