Näin tilaat Kela-taksin | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Näin tilaat Kela-taksin

Jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Voit itse valita, kummalta tilaat matkasi. Ahvenanmaalla taksi tilataan poikkeuksellisesti suoraan autoilijalta. 

Milloin voit käyttää Kela-taksia?

Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei voi korvata matkaasi.

Kela-takseissa asiakkaiden matkoja yhdistellään. Tämä tarkoittaa, että terveydenhuoltoon matkustavan tai sieltä palaavan asiakkaan kuljetukseen voi tulla myös muita asiakkaita.  Lue lisää matkojen yhdistelystä

Toimi näin

  1. Tilaa taksi oman maakuntasi tilausvälityskeskuksen numerosta edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Katso tilausvälityskeskusten numerot.
    • Huomaa, että et voi tilata samaa matkaa alueen molemmilta palveluntuottajilta yhtäaikaisesti.
    • Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
    • Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Saat myös halutessasi tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen. Samassa viestissä on kuljettajan puhelinnumero. Taksin pitää saapua 15 minuutin sisällä sovitusta noutoajasta. 
    • Tilaa matka tilausvälityskeskuksesta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Tällaisissa tilanteissa menomatkan terveydenhuoltoon pitää toteutua viimeistään 2 tunnin sisällä tilauksesta. Lapin maakunnassa sen pitää toteutua viimeistään 3 tunnin sisällä tilauksesta. Paluumatkan terveydenhuollosta pitää toteutua viimeistään tunnin sisällä tilauksesta. 
  2. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen samaan tilausvälityskeskukseen.
  3. Jos tilaamaasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä tilausvälityskeskukseen. Sinulta voidaan veloittaa peruuttamatta jääneen matkan hinta.
  4. Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi tai henkilötodistuksesi ennen matkan alkamista. 
    • Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.

Kerro nämä asiat tilauspuhelussa

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavat matkan järjestämiseen liittyvät tiedot:

  • peruste taksin käytölle (et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi takia tai julkista liikennettä ei ole )
  •  nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun täytyy olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet ja tarve käydä apteekissa
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Matka yksityiseen terveydenhoitoon

Saat korvausta yksityiseen terveydenhoitoon tehdystä matkasta vain, jos siellä saamasi hoito on Kela-korvattavaa

Maksusitoumus, palveluseteli tai Kelan kuntoutus

Jos olet saanut hyvinvointialueeltasi maksusitoumuksen tai palvelusetelin yksityiseen terveydenhuoltoon, Kela korvaa matkan sinne, mistä olet hoidon hankkinut. Tällöin sinun pitää kertoa taksin tilauspuhelussa, että sinulla on maksusitoumus tai palveluseteli.  Matka korvataan myös, jos sinulla on Kelan kuntoutuspäätös.

Esimerkki

Liisa menee fysioterapiaan yksityiselle palveluntuottajalle. Koska hoitoa ei korvata sairausvakuutuksesta 1.1.2023 alkaen, hän ei saa korvausta myöskään matkastaan.  Vaikka Liisalla olisi oikeus käyttää Kela-taksia terveydentilansa perusteella, hän ei voi tilata Kela-taksia tälle matkalle. 

Vakiotaksiasiakkaat

Jos sinulla on oikeus käyttää vakiotaksia, tilaa matka suoraan taksiyrittäjältä tai kuljettajalta. Lue lisää vakiotaksiasiakkuudesta

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä.

Tilausnumerot

Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton.  Alla on tilausvälityskeskusten tilausnumerot maakunnittain sekä yhteystiedot palautteen antamista varten. Jos et tiedä mihin alueeseen kuntasi kuuluu, voit tarkistaa sen kuntalistasta (pdf)

Tilauspuhelut tallennetaan palvelun laadun parantamiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa tallenteelta tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja Kelassa matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjä on Kela.

Lue, miten asiakkaat arvioivat kokemustaan eri palveluntuottajien palvelusta (pdf).

Alla on Etelä-Karjalan tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.

Skriv ut broschyren

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Etelä-Pohjanmaan tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Etelä Savon tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.

Skriv ut broschyren

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Kainuun tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Kanta-Hämeen tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.   

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Keski-ja Pohjois-Pohjanmaan tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.                                           

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Keski-Suomen tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.   

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Kymenlaakson tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Lapin tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.

Tulosta ohje (pdf)

Tulosta ohje pohjoissaameksi (pdf)

Tulosta ohje inarinsaameksi (pdf)

Tulosta ohje koltansaameksi (pdf)

Alla on Pirkanmaan tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Pohjanmaan tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.   

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Pohjois-Karjalan tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.              

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Pohjois-Savon tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.   

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Päijät-Hämeen tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.   

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Satakunnan tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.              

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Uudenmaan tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.   

Tulosta ohje (pdf)

Alla on Varsinais-Suomen tilausvälityskeskusten tilausnumerot. Voit itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta tilaat taksin. Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Alla on myös linkki, jonka kautta voit antaa palautetta matkastasi.   

Tulosta ohje (pdf)

Tilausvälityskeskus saa Kelasta tiedon oikeudestasi taksin käyttöön

Kela käyttää sähköistä kyselypalvelua (TAKSO), jonka kautta voimme välittää tietoja tilausvälityskeskukseen. Jos olet toimittanut Kelaan todistuksen, että sinulla on pitkäaikainen oikeus taksin käyttöön (Todistus matkakorvausta varten, SV 67), tilausvälityskeskus saa Kelasta tiedon, millaiseen kulkuneuvoon sinulla on oikeus (taksi, invataksi, paaritaksi tai esteetön kulkuneuvo).

TAKSOn kautta välittyy myös tieto siitä, onko sinulla oikeus käyttää vakiotaksia ja peritäänkö matkastasi omavastuu. Omavastuuta ei peritä, jos vuosiomavastuusi on täyttynyt.

Voit pyytää tilausvälityskeskusta  lisäämään tietoihisi, jos tarvitset erityistä apua matkan aikana tai mukaasi tulee apuvälineitä.

Miten toimin, jos tilattu taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että asiakas saa taksin tilauksensa mukaisesti. Ennalta tilatun taksin pitäisi saapua 15 minuutin sisällä sovitusta noutoajasta. Jos taksi ei tule, soita siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilasit taksin.

Tilausvälityskeskuksen täytyy järjestää sinulle korvaava kyyti. Jos tämä ei ole mahdollista ja joudut itse järjestämään kuljetuksen, tilausvälityskeskus korvaa siitä aiheutuneet tarpeelliset kustannukset kokonaan. 

Sivu päivitetty 31.5.2024