”Pohdimme, mitkä ovat tulevaisuuden haasteita ja miten voisimme ratkaista niitä” | KelaSiirry sisältöön
Artikkeli

”Pohdimme, mitkä ovat tulevaisuuden haasteita ja miten voisimme ratkaista niitä”

Julkaistu 24.9.2024

Janne tunnetaan työpaikalla Zen-Mattilana, ja Riikalla on kyky puhua niin, että läsnäolijat rauhoittuvat. Yhdessä he ovat tutkineet muun muassa puhebottien hyödyntämistä Kelan asiakaspalvelussa ja sitä, miten tavoittaa datan avulla nuoret, joiden elämä on solmussa.

Kuka? IT-tradenomi YAMK, Riikka Lindroos, 35, kehityspäällikkö, Kelan innovaatioyksikkö. Aloitti Kelassa vuonna 2019.

”Janne on monen luottohenkilö, ja hänen kokemustaan ja osaamistaan arvostetaan työyhteisössämme. Hän on hyvä sanoittamaan monimutkaisia asioita ja tekemään niistä ymmärrettäviä. Hän on parhaimmillaan, kun saa sparrata muita. Janne on myös todella verkostoitunut niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Meillä ei ole nimettyjä työpisteitä, mutta usein työskentelemme Jannen kanssa vierekkäin.

Joskus minulle kasautuu hirveästi hommia. Silloin Janne piikittelee lempeästi, että milloin olet Riikka viimeksi sanonut johonkin ei. Ehkä se on jonkinlaista huolehtimista. Kokeneempana hän tietää, ettei ihan kaikessa tarvitse olla mukana, vaikka projektit olisivat kuinka mielenkiintoisia.

Janne tuo auliisti tietotaitonsa muidenkin käyttöön. Hän on työskennellyt eri organisaatioissa ja nähnyt erilaisia tapoja toimia. Janne ei provosoidu eikä tulistu, tai ainakaan näytä sitä muille. Silti hän sanoo mielipiteensä kaunistelematta. Janne ei lähde rönsyilemään tai hapuilemaan, vaan osaa nähdä, mikä on tärkeintä. Se rauhoittaa koko ryhmää ja sen työskentelyä. Työporukassa kutsumme Jannea Zen-Mattilaksi.

"Työporukassa kutsumme Jannea Zen-Mattilaksi.”

Tulevaisuudessa botti vastaa yleisimpiin kysymyksiin

Yksi hienoimmista jutuista, jonka olemme tehneet yhdessä, oli puhebottikokeilu, jonka teimme yhteistyössä Laurean opiskelijoiden kanssa. Se oli ensimmäinen kokeilu, jonka pääsin Kelassa vetämään. Tutkimme, voisiko Kelan asiakaspalvelussa toimia puhebotti, joka vastaisi yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin. Tutkimus tehtiin rajatussa koeympäristössä yhdessä opiskelijoiden kanssa. Botti vastasi korkeakouluopiskelijoiden tyypillisiin kysymyksiin, kuten siihen, miten kesätyötienestit vaikuttavat tukiin.

Testin lopputulos oli, ettei teknologia vielä vuonna 2020 ollut kypsää, jotta puhebotista olisi saatu riittävän hyvä. Sen jälkeen olemme jatkaneet palvelun kehittämistä. Tulevaisuudessa puhebotit korvaavat henkilökohtaista puhelinasiakaspalvelua.

”Tulevaisuudessa puhebotit korvaavat henkilökohtaista puhelinasiakaspalvelua.”

Jokainen päivä tuntuu merkitykselliseltä

Olen ensimmäiseltä tutkinnoltani media-assistentti, jonka jälkeen jatkoin opintoja IT-tradenomiksi. Viime vuoden lopulla sain suoritettua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Sain tehdä tutkinnon Kelassa työn ohessa. Kelassa arvostetaan opiskelua ja oppimista. Meillä on yleiset ohjeet, joiden mukaan voi hakea opintovapaapäiviä, jos opiskelusta on sovittu esihenkilön kanssa.

Viihdyn Kelassa, koska työ on monipuolista. Plussaa ovat myös julkishallinnon pitkät lomat. Etujakin tärkeämpää on, että voin joka päivä tuntea, että työlläni on yhteiskunnallista merkitystä.


Data auttaa kehittämään ennaltaehkäiseviä palveluita

Tehtävämme innovaatioyksikössä on pohtia, mitkä ovat tulevaisuuden haasteita ja miten voisimme ratkaista niitä. Vuonna 2021 tutkittava ilmiö oli nuorten mielenterveys. Janne veti kokeilua, jossa pyrimme yhteistyössä Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa data-analytiikan avulla tunnistamaan nuoria, jotka tarvitsisivat erilaista palvelua.

Nuoren elämä voi olla niin solmussa, että asiointi Kelan kanssa jää, koska se on liian vaikeaa. Halusimme selvittää, voisiko Kela löytää nämä nuoret data-analytiikan avulla ja olla yhteydessä heihin.

Pohdimme jatkuvasti sitä, miten Kelaan kertyvää dataa voitaisiin hyödyntää paremmin. Voitaisiinko sen pohjalta kehittää ennaltaehkäiseviä palveluita, jotka myös säästäisivät yhteiskunnan rahoja? Tekoälyn hyödyntäminen Kelan tietokantojen seulonnassa on valtava mahdollisuus.”

Kuka? FM, Janne Mattila, 53, johtava muotoilija Kelan innovaatioyksikössä. Aloitti Kelassa vuonna 2019.

”Riikka tuli taloon vähän minun jälkeeni. Hän työskenteli aluksi eri yksikössä, mutta alusta asti hänellä oli vastuullaan tekoäly ja robotiikkaratkaisut. Vedimme yhdessä kokeilun, jossa tutkimme, olisivatko puheteknologiat jo tarpeeksi kehittyneitä, jotta niistä voitaisiin alkaa kehittää Kelalle palveluita.

Huomasin heti, että Riikan kanssa on kiva tehdä töitä. Hän tietää paljon, oppii nopeasti ja tarttuu aktiivisesti asioihin. Riikka on ratkaisu- ja asiakeskeinen ihminen, kuten minäkin. Tunnistamme helposti ympärillämme asioita, joita voisi tehdä paremmin ja haluamme kehittää keinoja, joiden avulla näin myös tapahtuisi. Kun tiimistämme vapautui paikka, toivoin heti, että Riikka hakisi sitä ja tulisi valituksi. Niin onneksi kävikin. Riikalla on näkemystä tekoälystä ja minulla on hallussa muotoilupuoli.

Korkeakouluyhteistyö lisää avoimuutta

Työtämme on tutustua haasteisiin, joita ihmisillä on asioidensa hoitamisessa. Kehitämme ratkaisuja palvelemaan heitä paremmin ja sujuvammin. Koulutustaustaltani olen humanisti.  Kiinnostukseni on ihmisessä, mutta myös teknologia on aina kiehtonut minua. Voisi sanoa, että olen henkisesti insinööri. Olen ollut töissä julkisella puolella vuodesta 2010 ja ennen sitä melkein kymmenen vuotta yritysmaailmassa IT-konsulttina. Aloitin koodaamalla mutta siirryin aika nopeasti kehittämään digitaalisia palveluita.

Riikan kanssa koemme molemmat tärkeäksi lisätä Kelan avoimuutta. Kelassa tehdään valtavasti mielenkiintoisia asioita. Niistä täytyy vain kertoa aktiivisemmin. Korkeakouluyhteistyö on yksi keino siihen. Koetamme aina Riikan kanssa pohtia, löytyisikö meiltä ajankohtaista aihetta, jota voisimme tarjota osaksi jotain kurssia.

Yhteistyö avaa opiskelijoille julkishallinnon työtä ja työmahdollisuuksia. Samalla opiskelijat tuovat  tuoretta ajattelua ja innokasta tekemistä, josta me hyödymme.


Tunnen ylpeyttä Riikasta

Riikka on parhaimmillaan, kun tehdään yhdessä asioita ja pohditaan tekemisen suuntaa. Riikalla on taito puhua niin, että läsnäolijat rauhoittuvat. Jos joku harmistuu tai kiihtyy, Riikka osaa ottaa tilanteen haltuun.

Tunnen ylpeyttä Riikasta, kun kuuntelen hänen esiintymistään. Esimerkiksi Tallinnassa kansainvälisessä sosiaaliturvatoimijoiden konferenssissa Riikka kertoi yleisölle aivan suvereenisti bottikokeiluistamme. Riikka pystyy paineisessakin tilanteessa säilyttämään tyyneytensä ja olemaan hyvin vakuuttava.”

Sivu päivitetty 26.9.2024