FPA:s samarbetspartner får rådgivning även under sommaren – semestrarna kan ändå påverka tillgången till service | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA:s samarbetspartner får rådgivning även under sommaren – semestrarna kan ändå påverka tillgången till service

Publicerad 13.6.2024

FPA:s telefontjänst och chatt för myndigheter och andra samarbetspartner är öppna som vanligt under sommaren, men semestrarna kan påverka tillgången till rådgivningsservice. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.

FPA:s telefontjänst för myndigheter och andra samarbetspartner (myndighetslinjen) är öppen som vanligt under sommaren. Det går också att ringa våra övriga servicenummer för samarbetspartner under sommaren. Samarbetspartner kan också ta kontakt via skyddad e-post och få allmän rådgivning via chatt.

Under semestrarna kan tillgången till service ändå variera och det kan uppstå köer. Tidigare år har det uppstått köer också under midsommarveckan, då många har velat få sina ärenden skötta före semestern. I telefontjänsten är de första timmarna på morgonen i allmänhet lugna även på sommaren. Det går också att be om råd via skyddad e-post.

Rådgivning för samarbetspartner sommaren 2024

  • Telefontjänsten för myndigheter och andra samarbetspartner 020 692 239 är öppen måndag–fredag kl. 9–15.
  • Chatten för samarbetspartner är öppen måndag–fredag kl. 9–15. I chatten får man svar på frågor på ett allmänt plan.
  • Det går också att be om råd via skyddad e-post på adressen kumppanit.neuvonta@kela.fi. Vi svarar på e-postmeddelanden inom cirka två dagar.
  • På midsommarafton fredagen den 21 juni är alla tjänster stängda.

Kontrollera servicenumren för samarbetspartner och öppettiderna på fpa.fi.

Ändringar i serviceställenas öppettider under sommaren

För privatpersoner lönar det sig också på sommaren att sköta sina FPA-ärenden i MittFPA eller genom att ringa telefontjänsten. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.

Om din kund behöver rådgivning i FPA-ärenden kan du

  • boka en telefontid hos FPA för kundens räkning
  • hänvisa kunden till ett FPA-serviceställe
  • hänvisa kunden till en kommunal servicepunkt eller till någon annan servicepunkt där det är möjligt att få distansservice av FPA.

När du har bokat en telefontid för en kund ringer någon av FPA:s sakkunniga upp kunden vid den avtalade tidpunkten. Samtalet är gratis. För en kund som behöver tolkning ska du boka en telefontid med tolk.

Läs anvisningen om hur du bokar en telefontid för din kund.

Det lönar sig att kontrollera de aktuella öppettiderna för FPA:s serviceställen och kommunernas servicepunkter på adressen www.fpa.fi/sok-servicestalle. Det finns också en separat förteckning över öppettiderna vid FPA:s serviceställen sommaren 2024 (pdf)

Vid distansservice står kunden i kontakt med en sakkunnig hos FPA via en videoförbindelse. Distansservicen motsvarar servicen vid FPA:s egna serviceställen.

Papperspost kan också under sommaren skickas till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA.

Läs mer

Kundservice för samarbetspartner

Ändringar i serviceställenas öppettider under sommaren (pdf)

Senast ändrad 13.6.2024