Lagen om Folkpensionsanstalten ändras | FPAGå till innehållet
Meddelande

Lagen om Folkpensionsanstalten ändras

Publicerad 17.6.2024

FPA:s styrelse och fullmäktige får en starkare ställning 1.7.2024 då ändringarna i lagen om Folkpensionsanstalten träder i kraft. FPA:s generaldirektör Outi Antila önskar att man som följande steg börjar bereda ändringar gällande rätten att utnyttja information.

Lagen om Folkpensionsanstalten är från år 2001 och den reglerar FPA:s uppgifter. Republikens president Alexander Stubb stadfäste lagändringarna 13.6.2024. Ändringarna bereddes utifrån förslag som lagts fram av en parlamentarisk arbetsgrupp.

De viktigaste ändringarna

I fortsättningen utnämns generaldirektören av FPA:s fullmäktige på framställning av FPA:s styrelse. De andra direktörerna utnämns av FPA:s styrelse. Tidigare har generaldirektören och de högsta direktörerna utnämnts av republikens president. Syftet med ändringen är att stärka ställningen för FPA:s styrelse och fullmäktige.

I fortsättningen är generaldirektörens och direktörernas tjänster tidsbundna. Generaldirektörens mandatperiod är sju år och direktörernas fem år. Motsvarande praxis tillämpas redan inom de flesta statliga ämbetsverk. Ändringen av anställningsförhållandena till visstidsanställningar gäller inte utnämningar som gjorts innan lagen trädde i kraft.

FPA:s styrelse får som ytterligare uppgift att fastställa FPA:s strategi. Eftersom styrelsen fastställer strategin redan nu är det endast fråga om att skriva in rådande praxis i lagen.

Ställningen för FPA:s fullmäktige stärks också genom ändringar i revisionen av FPA. De så kallade lekmannarevisorerna som valts av riksdagen avskaffas, eftersom den här uppgiften överlappar fullmäktiges tillsyns- och granskningsuppgift.

I fortsättningen kan FPA ge handräckning

I och med ändringen av lagen om Folkpensionsanstalten kan FPA i fortsättningen ge handräckning till andra myndigheter och organisationer. Syftet med ändringen är att säkerställa kontinuiteten i myndigheternas verksamhet i allvarliga störnings- eller krissituationer, där tröskeln för att tillämpa beredskapslagen inte överskrids.

Handräckning kan bli aktuellt till exempel om en annan myndighets informationssystem inte fungerar på grund av en cyberattack eller ett elavbrott. FPA:s lokaler eller utrustning kan också överlåtas till andra myndigheter. I allvarliga krissituationer kan FPA:s personal också utföra andra myndigheters uppgifter.

Lagändringarna träder i kraft 1.7.2024. 

Den information som finns hos FPA borde utnyttjas i större omfattning

Den uppdaterade lagen innefattar inte de ändringar gällande rätt att få och behandla information som FPA har önskat. FPA:s rätt att utan fördröjning och kostnader få information av andra aktörer borde utvidgas. Den information som finns hos FPA borde kunna utnyttjas i större utsträckning än för närvarande i FPA:s egen verksamhet, i andra offentliga aktörers operativa verksamhet samt i informationsledningen. 

Forskning, statistikföring och utveckling av tjänsterna hör till FPA:s lagstadgade uppgifter. För att kunna sköta de här uppgifterna måste FPA ha rätt att få information samt rätt att utnyttja den information som finns i FPA:s register.

– Det är bra att den första uppdateringen av FPA-lagen nu har gjorts. Jag önskar ändå att man med det snaraste börjar bereda lagändringar gällande möjligheterna att utnyttja information och att en regeringsproposition om dessa ändringar så snabbt som möjligt lämnas till riksdagen, sammanfattar FPA:s generaldirektör Outi Antila.

Läs mer:

STM: Lagändringarna som gäller Folkpensionsanstaltens förvaltning och revision träder i kraft den 1 juli

Senast ändrad 17.6.2024