Soita Kelaan | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Ajanvarausjärjestelmässä käyttökatko 13.3. klo 6–8 Lue lisää

Soita Kelaan

Puhelinpalvelumme palvelee ma–pe klo 9–16. 

Voit tunnistautua puhelinpalveluun etukäteen OmaKelassa. Kirjaudu OmaKelaan ja valitse Soita tunnistautuneena. Löydät sen OmaKelan alalaidasta kohdasta Apua asiointiin. Lue lisää siitä, miten tunnistaudut puhelinpalveluun OmaKelassa.

Hoida Kela-asiat helposti OmaKelassa

OmaKelassa voit hakea tukia, lähettää liitteitä sekä tarkistaa hakemuksesi käsittelyajan ja maksupäivän. OmaKelassa voit myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun

Palvelunumerot

Valitse palvelunumero sen mukaan, mitä aihetta asiasi koskee. Puhelinpalvelussa on yleensä ruuhkaisinta puolilta päivin ja kuun vaihteessa.

Eläkkeet 020 692 202020 692 202

  • eläkkeensaajan asumistuki
  • eläkkeensaajan todistukset ja kortit
  • leskeneläke
  • lapseneläke
  • kuntoutustuki
  • työkyvyttömyyseläke
  • takuueläke
  • vanhuuseläke

Kansainväliset tilanteet 020 634 0200020 634 0200

Palvelemme ma–pe klo 10–15.

  • Kelan tuet, kun lähdet ulkomaille tai muutat Suomeen

Jos asiasi koskee eläkkeensaajan asumistukea, elatustukea, opintotukea, toimeentulotukea tai yleistä asumistukea, valitse muu palvelunumero.

Lue lisää Kansainvälisten asioiden keskuksesta (KV-keskus).

Lapsiperheet 020 692 206020 692 206

  • elatustuki
  • lapsilisä
  • lastenhoidon tuet
  • vanhempainpäivärahat

Kuntoutus ja vammaistuet 020 692 205020 692 205

  • alle 16-vuotiaan vammaistuki
  • 16-vuotta täyttäneen vammaistuki
  • eläkettä saavan hoitotuki
  • kuntoutus
  • kuntoutusraha
  • vammaiskortti

Opiskelu ja asevelvollisuus 020 692 209020 692 209

  • opintotuki
  • koulumatkatuki
  • opintolainahyvitys
  • sotilasavustus
  • korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu
  • korkoavustus

Perintäkeskus 020 634 4940020 634 4940

Palvelemme ma–pe klo 10–15.

  • tukien takaisinperintä
  • elatusapuvelan perintä ja maksuvapautus
  • opintolainan takaussaatavan perintä ja maksuvapautus
  • korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun perintä

Asioi perintäkeskuksen kanssa, jos haluat neuvotella maksusuunnitelmasta tai kysyä perintäasioista. Jos haluat kysyä takaisinperintäpäätöksestä, soita sen tuen palvelunumeroon, jota takaisinperintä koskee.

Lue lisää Kelan perintäkeskuksesta.

Sairastaminen ja kortit 020 692 204020 692 204

  • erityishoitoraha
  • eurooppalainen sairaanhoitokortti
  • Kela-kortti
  • lääkekorvaukset
  • matkakorvaukset ja Kela-taksit
  • sairaanhoitokorvaukset
  • sairauspäiväraha
  • tartuntatautipäiväraha

Jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Voit itse valita, kummalta palveluntuottajalta tilaat matkasi.

Katso tilausnumerot.

Toimeentulotuki 020 692 207020 692 207

  • perustoimeentulotuki
  • maksusitoumukset (esim. lääkkeet, silmälasit)
  • vuokravakuus

Turvakieltoasiakkaat 020 635 3500020 635 3500

Lue lisää turvakiellosta.

Työttömyys ja yleinen asumistuki 020 692 210020 692 210

  • soviteltu työttömyysetuus
  • tuet ja työllisyyspalveluiden kanssa sovitut toimenpiteet
  • peruspäiväraha
  • työmarkkinatuki
  • yleinen asumistuki

Ota yhteyttä Kelaan, jos sinulla on kysyttävää Kelan maksamista työttömyystuista. Voit lähettää meille viestin OmaKelassa tai soittaa palvelunumeroomme.

Ota yhteyttä työllisyyspalveluihin, jos kysymyksesi koskee

  • ilmoittautumista työnhakijaksi
  • työnhakuvelvoitetta
  • työvoimapoliittista lausuntoa
  • työttömyystuen karenssia
  • työllistymistä edistäviä palveluja.

Löydät työllisyyspalveluiden yhteystiedot Työmarkkinatorin aluesivuilta.

Voit kysyä työttömyysturva-asioista myös valtakunnallisesta työttömyysturvaneuvonnasta.

Etkö löydä omaan tilanteeseesi sopivaa palvelunumeroa?

Valitse numero sen mukaan, mikä aihe vastaa parhaiten omaa tilannettasi. Ohjaamme sinut tarvittaessa eteenpäin.

Yksittäiseen Kelan palvelupisteeseen ei voi soittaa. Soita puhelinpalveluumme, jossa voimme useimmiten hoitaa Kela-asiasi heti kuntoon.

Tarkista palvelupisteiden aukioloajat ja osoitteet.

Tunnistaudu puhelinpalveluun etukäteen OmaKelassa

Voit soittaa Kelaan tunnistautuneena. Tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointiasi, kun asiantuntijamme näkee tietosi heti vastatessaan puheluusi. Tunnistautuminen tehdään OmaKelassa.

Kelaan voi soittaa myös ilman tunnistautumista. Silloin asiakas tunnistetaan puhelussa muulla tavoin.

Näin tunnistaudut puhelinpalveluun OmaKelassa:

  1. Kirjaudu OmaKelaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Anna puhelinnumero, josta soitat puhelinpalveluun ja paina Tilaa koodi.
  3. Saat kertakäyttöisen koodin, joka on voimassa puolen tunnin ajan.
  4. Jos olet kirjautunut älypuhelimella, voit soittaa palvelunumeroon suoraan OmaKelassa olevista numerolinkeistä. Koodia ei tällöin tarvitse näppäillä erikseen.
  5. Vaihtoehtoisesti voit soittaa Kelan palvelunumeroon ja näppäillä saamasi koodin puhelimeesi jonotuksen aikana saamiesi ohjeiden mukaan. 

Jos hoidat toisen henkilön asioita puhelimitse, suosittelemme, että tunnistaudut puhelinpalveluun etukäteen, koska se nopeuttaa asiointiasi. Asiantuntijamme tarkistaa puhelun aikana, että sinulla on valtuus asioida toisen henkilön puolesta.

Etsitkö näitä?

Puhelinpalvelumme on kiinni viikonloppuisin ja pyhäpäivinä.

Puhelu Kelan palvelunumeroon on maksullista. Myös jonottaminen on maksullista.

Hinta on puhelinliittymäsi hinnaston mukaan

  • paikallisverkkomaksu, kun soitat kiinteästä verkosta
  • matkapuhelinmaksu, kun soitat matkapuhelimesta
  • kyseisen maan puhelumaksu, kun soitat ulkomailta.

Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö pakettiin myös 020-alkuiset puhelut.

Kelan puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittopalvelu, jossa voit jättää Kelaan takaisinsoittopyynnön jonotuksen aikana. Voimme ottaa vastaan rajoitetun määrän takaisinsoittopyyntöjä. Takaisinsoittoa tarjotaan jonotuksen aikana aina, kun takaisinsoittoaikoja on vapaana.

Voit jättää takaisinsoittopyynnön joko numeroon, josta soitit, tai johonkin toiseen numeroon.

Jos jätät takaisinsoittopyynnön, asiantuntijamme soittaa sinulle yhden kerran. Jos emme tavoita sinua, saat Kelasta tekstiviestin, jossa sinua pyydetään soittamaan uudelleen Kelan puhelinpalveluun.

Kun soitamme Kelasta asiakkaille, puhelut tulevat yleensä numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Kun soitamme sinulle takaisin, puhelu on sinulle maksuton. 

Voit myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. 

Tallennamme asiakaspalvelusta ja asiakaspalveluun soitetut puhelut. Voit lukea tallentamisesta tarkemmin tietosuojaselosteesta.

Seuraamme asiakkaiden tyytyväisyyttä tarjoamiimme palveluihin palautekyselyn avulla. Lähetämme kyselyn tekstiviestillä numerosta 018 444 033, 018 444 034 tai 018 444 569. Kyselyyn vastaaminen on sinulle maksutonta. Voit lukea lisää palautekyselyistä Tietoa Kelasta -osiosta.

Lue lisää

Ajankohtaista 

Muutokset Kelan tukiin 2025

Kelan tukien määriin ja ehtoihin tulee useita muutoksia vuonna 2025. 

Lue lisää muutoksista

Ukrainan sodan vaikutukset

Lue vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin koskien Ukrainan sotaa ja Kelan etuuksia.

Lue vastauksia