Toimeentulotuen kela.fi-sivut uudistuvat – asiakkaiden toiveita on kuunneltu
Kela.fin henkilöasiakkaille suunnattuja sivuja on uudistettu vuoden mittaan. Seuraavaksi julkaistaan uudistetut toimeentulotuen sivut. Uudistuksen yhteydessä sivujen sisältöä on karsittu ja selkeytetty. Asiakkaiden hankaliksi kokemat asiakokonaisuudet avataan nyt entistä yksiselitteisemmin.
Toimeentulotuen kela.fi-sivut julkaistaan uudistettuina 16.12.2024. Uudistuksen tärkeimpiä tavoitteita on, että asiakkaat löytävät sivuilta tarvitsemansa tiedon entistä vaivattomammin ja että sisällöt auttavat asiakkaita ymmärtämään toimeentulotukeen liittyvät oikeutensa ja velvollisuutensa.
– Uudistuksen yhteydessä sivujen sisältöä on karsittu ja selkeytetty sekä vaikeita asioita ja termejä on avattu. Sivuja on nyt aiempaa vähemmän, mutta osittain ne ovat entistä pidempiä. Tämän hyötynä on, että asiakas näkee yhdeltä sivulta kunkin asiakokonaisuuden kokonaan, kertoo verkkoviestinnän asiantuntija Reetta Kyyrö Kelasta.
Sivuilla käytetään nyt aiempaa enemmän leipätekstiä rytmittäviä elementtejä, kuten haitareita, listoja ja selkeitä väliotsikoita.
– Tämä tukee sisällön silmäiltävyyttä. Myös kieleen ja äänensävyyn on kiinnitetty uudistuksessa erityistä huomiota: tekstit ovat selkeitä, yksiselitteisiä ja asiallisia. Kaikki tekstit on myös kielenhuollettu, Kyyrö kertoo.
Asiakas ei päädy umpikujiin vaan löytää tiensä
Uudistuksen pohjaksi järjestettiin käytettävyystestejä, joihin osallistui toimeentulotukea saavia asiakkaita. Heitä pyydettiin etsimään silloisilta toimeentulotuen kela.fi-sivuilta tiettyjä tietoja ja selittämään ymmärtämäänsä.
Testeistä kävi ilmi esimerkiksi, että perusosan käsitettä ei ymmärretä oikein. Vaikeita kokonaisuuksia olivat myös tiliotteet, liitteet ja laskujen lähettäminen jälkikäteen.
Sen sijaan laskuriin ja yhteystietoihin asiakkaat löysivät tiensä helposti. Asiakkaita pyydettiin myös selvittämään, mihin menoihin toimeentulotukea voi saada – tämäkin oli helppo tehtävä.
– Havaitsimme, että asiakkaat navigoivat tekstissä olevien linkkien sekä murupolun perusteella. Vasemman palstan navigaatio oli vain vähäisessä käytössä. Tämä havainto tukee yhtä uudistuksen tavoitteista: tarjoamme linkit sopivissa kohdissa tekstisisältöjä, Reetta Kyyrö kertoo.
Testeissä pyydettiin asiakkaita etsimään myös tieto siitä, mikä on asumismenojen kuntakohtainen enimmäisraja toimeentulotuessa.
– Asiakkaat löysivät tiedon, mutta vähän työläästi. Yksi asiakkaista toivoi hakukenttää, johon voisi syöttää oman asuinkuntansa. Tämä toive on tullut muissakin yhteyksissä esille, ja se saatiin nyt toteutettua, Kyyrö iloitsee.
Asiakkaiden on hyvä huomata, että muutamien sivujen osoitteet ovat muuttuneet uudistuksen yhteydessä, jos sivuja on tallennettuna vaikkapa selaimen kirjanmerkkeihin.
– Vanhoista osoitteista ohjautuu kuitenkin vuoden verran automaattisesti uusille sivuille, joten omien kirjanmerkkien päivitykselle on aikaa, Kyyrö sanoo.
Lisätietoa
Tutustu uudistuneisiin sivuihin: www.kela.fi/toimeentulotuki