Kela.fi tukee asiakasta elämänmuutoksissa entistä paremmin
Kela.fi-sivusto uudistuu. Ensimmäisenä on julkaistu uusittu Työttömyys-osio ja kaikkien pääosioiden uudet etusivut. Asiakkaat ovat osallistuneet sivuston kehittämiseen.
Kela.fi-sivusto on Kelan suurin palvelukanava: siellä vierailee noin 60 miljoonaa kävijää vuodessa. Uudistuksen tavoitteena on tehdä verkkopalvelusta entistä asiakaslähtöisempi. Jatkossa palvelussa tarjotaan selkeämmin tietoa erilaisissa elämäntilanteissa ja ohjataan asiakasta paremmin sisällöstä toiseen.
Yli puolet asiakkaista käyttää kela.fi-sivustoa mobiililaitteilla. Tämä on otettu huomioon sisältöjen uudistuksessa.
Ohjausta työttömyyden eri vaiheissa
Ensimmäisenä sivuston sisältökokonaisuuksista on uudistettu Työttömyys-osio, jossa on yli miljoona kävijää vuodessa. Osiossa neuvotaan asiakasta työttömyyden eri vaiheissa. Siinä myös ohjataan asiakasta asioimaan Kelan ja muiden viranomaisten kanssa oikeaan aikaan. Asiakkaalle tarjotaan hänen elämäntilanteeseensa parhaiten sopivaa palvelukanavaa.
Muut Henkilöasiakkaat-osion sisällöt uudistetaan vuosien 2024 ja 2025 aikana.
Asiakkaan ääni kuuluu uudistuksessa
Kelan palveluita kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Myös kela.fi-sivuston uudistuksessa on hyödynnetty Kelan tietoaineistoihin perustuvaa asiakasymmärrystä ja asiakastyötä tekevien kelalaisten osaamista. Lisäksi sisältöjen ja ulkoasun käytettävyyttä on testattu asiakkaiden kanssa.
- Asiakkaat antavat myös runsaasti palautetta kävijäkyselyn ja sivuilla olevan palautetyökalun kautta. Palautteen pohjalta sisältöjä on kehitetty erityisesti siitä näkökulmasta, että niiden rakenne olisi yksinkertainen ja kieli ymmärrettävää, kertoo kela.fin päätoimittaja Maija Luotonen.
Ilmeessä korostuu ihmisläheisyys
Myös kela.fi:n ilmettä on uudistettu ihmisläheiseksi ja raikkaaksi. Lisäksi on parannettu sisältöjen silmäiltävyyttä. Tekstit ovat selkeitä ja mahdollisimman yksiselitteisiä.