Kelan ja Kannan verkkopalveluihin kohdistuu palvelunestohyökkäyksiä – palveluissa voi olla katkoksia | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kelan ja Kannan verkkopalveluihin kohdistuu palvelunestohyökkäyksiä – palveluissa voi olla katkoksia

Julkaistu 9.12.2022

Kelan verkkopalvelut ja Kanta-palvelut ovat olleet perjantaina 9.12.2022 väliaikaisesti poissa käytöstä palvelunestohyökkäysten vuoksi. Asiakkaiden tiedot eivät ole olleet vaarassa.

Kelan verkkopalveluihin on kohdistunut torstain ja perjantain välisen yön jälkeen 9.12.2022 palvelunestohyökkäyksiä, joka ovat kaataneet Kelan verkkopalveluita väliaikaisesti perjantain aikana.

Hyökkäys on kohdistunut laajasti Kelan verkkosivustoihin ja verkkopalveluihin, sisältäen Kanta-palvelut. Hyökkäys ei ole vaikuttanut asiakastietojen turvallisuuteen.

– Palvelunestohyökkäyksiä on liikkeellä paljon, ja olemme Kelassa varautuneet siihen, että ne kohdistuvat ennemmin tai myöhemmin myös meihin. Oma varautumisemme ja prosessimme ovat kunnossa, joten tilanne on meillä hallinnassa, sanoo Kelan IT-johtaja Jukka Melanen.

Kela on ryhtynyt vastatoimiin. Korjaustoimenpiteet jatkuvat edelleen ja käyttökatkoja voi vielä esiintyä.

Kela pahoittelee tilanteesta asiakkaille koitunutta haittaa.

Lisätietoja medialle

Jukka Melanen
IT-johtaja, Kela
Haastattelupyynnöt Kelan viestinnän kautta 020 634 7745

Sivu päivitetty 25.6.2024