Suunnittelukilpailu äitiyspakkauksen vuodelaatikon ulkoasun uudistamiseksi | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Suunnittelukilpailu äitiyspakkauksen vuodelaatikon ulkoasun uudistamiseksi

Julkaistu 1.9.2022

Kutsumme sinut mukaan suunnittelukilpailuun, jossa etsitään uutta kuvitusta Kelan äitiyspakkauksen laatikolle. 

Suomalainen hyvinvointi-innovaatio täyttää 85 vuotta! 

Äitiyspakkaus on lapsiperheissä ensimmäinen vauvan tuloon liittyvä etuus. Äitiysavustukseksi voi valita joko äitiyspakkauksen tai 170 euron verottoman rahasumman.  Äitiyspakkaus sisältää lastenvaatteita kesä- ja talvikäyttöön sekä muita tarpeellisia tavaroita, kuten vuodevaatteet, peitteen, makuupussin ja hygieniatarvikkeita. Äitiyspakkauksen sisältö kilpailutetaan vuosittain, ja tuotevalikoimaa kehitetään asiakkaiden toiveiden perusteella. Monissa perheissä itse laatikko toimii vauvan ensisänkynä, ja myöhemmin siihen säilötään vauvan vaatteita ja muuta tavaraa. Laatikko on siis usein vuosia, jopa vuosikymmeniä käytössä.

Äitiyspakkauksia jaetaan vuosittain noin 40 000 kappaletta. Nykypäivänä lähes kaikki ensi synnyttäjät valitsevat äitiyspakkauksen, ja kaikista äideistä kolmasosa valitsee äitiysavustuksen rahana.  Äitiyspakkaus täyttää tänä vuonna 85 vuotta. Laki äitiysavustuksesta säädettiin vuonna 1937, ja ensimmäinen äitiyspakkaus jaettiin seuraavana vuonna. Äitiyspakkaus on kansainvälisestikin uniikki innovaatio, joka on muuttunut suomalaisten perheiden tarpeiden mukaan. Pakkaus on saanut huomattavasti näkyvyyttä myös kansainvälisesti. 

Kilpailu ilmeen uudistamiseksi

Kilpailun tavoitteena on uusia äitiyspakkauksen vuodelaatikon kuvitus. Kilpailussa valitaan kolme voittajatyötä, joita hyödynnetään 2024–2029 vuosien äitiyspakkauksissa. Yksi kuosi on pakkauksessa aina kaksi vuotta kerrallaan. Kilpailu on suunnattu oppilaitoksien, alle 35-vuotiaille, lupaaville visuaalisen suunnittelun osaajille. Haluamme antaa nuorille mahdollisuuden tuoda esille oma näkemyksensä siitä, miltä Kelan äitiyspakkaus näyttää tulevina vuosina. 

Valittuja kuvituksia tullaan käyttämään ensisijaisesti äitiyspakkauksen laatikon ulkopinnoilla, mutta lisäksi niitä hyödynnetään myös muussa äitiyspakkaukseen ja perhe-etuuksiin liittyvässä markkinointiviestinnässä, kuten äitiyspakkauksen onnittelukirjeessä ja someviestinnässä. 

Valintaraati tekee esivalinnan kilpailun teemojen osalta ja valitsee jokaisesta teemasta kolme ehdokasta yleisöäänestykseen. Yleisöäänestys toteutetaan Kelan sosiaalisen median kanavissa. Valintaraadissa on Kelan edustajien lisäksi visuaalisen alan ammattilaisia.

Kilpailun kolme teemaa

Suomen kenties tunnetuin hyvinvointi-innovaatio äitiyspakkaus kulkee ajan kuvassa mukana. Juhlavuoden kunniaksi kutsukilpailun kantava teema on Ihmistä lähellä. Lisäksi pakkauksen ilmeen toivotaan liittyvän jollakin tavalla Suomeen tai suomalaisuuteen. Jokaiselle laatikolle on määritelty oma alateemansa. 

  1. Luonto ja perhe
  2. Tulevaisuus ja perhe
  3. Yhteisöllisyys ja perhe

Kilpailun aikataulu

Kilpailuaika on 1.9.–30.9.2022. Kilpailutöiden viimeinen jättöpäivä on perjantaina 30.9.2022. Yleisöäänestys tapahtuu 7.–13.11.2022. Voittajat julkistetaan marraskuun aikana. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti ja tulokset julkaistaan myös Kelan viestintäkanavissa.

Palkinnot

Kela maksaa kolmelle voittajatyölle kullekin 2 000 €. Palkinnot ovat saajalleen veronalaista tuloa, ja ne maksetaan viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tulosten julkistamisen jälkeen.

Arvosteluperusteet

  • Teeman toteutus ja idea
  • Toteutuksen taso: teknisesti hyvälaatuinen, visuaalisesti hallittu sekä havainnollinen teos
  • Kuvituksen toimiminen kolmiulotteisessa pakkauksessa
  • Käyttökelpoisuus muissa äitiyspakkaukseen liittyvissä markkinointimateriaaleissa.

Kilpailuun voi osallistua vain yhdellä ehdotuksella yhteen teemaan. Kilpailutyö tulee toteuttaa ja toimittaa aineisto-ohjeen mukaisesti. Muussa tapauksessa työtä ei hyväksytä kilpailuun.

Huomioitavaa äitiyspakkauksen visuaalisuudesta

Pakkauksen suunnittelussa tulee huomioida Kelan moninainen asiakaskunta. Pakkauksen kuvituksen tulee olla sukupuolineutraali ja sopia sekä kesä- että talvivauvalle. 

Oikeudet

Kela saa voittaneen pakkauksen visuaaliseen ilmeeseen täydet käyttöoikeudet sekä vapauden muokata tai muuttaa suunnitelmaa yhdessä suunnittelijan kanssa. Kela pidättää oikeuden olla käyttämättä visuaalista suunnitelmaa pakkauksessa.

Onnea kilpailuun!

Lisätietoa ja inspiraatiota

Sivu päivitetty 7.9.2022