Uusi ohje työnantajille: näin hoidat työnantajan Kela-asiat organisaatiomuutoksessa
Kela on julkaissut työnantajille ohjeet, miten toimia Kela-asioissa organisaation muutostilanteessa, jossa esimerkiksi osa henkilöstöstä siirtyy liikkeenluovutuksella toiselle työnantajalle.
Organisaatioiden välillä tapahtuvat muutokset voivat vaikuttaa Kela-asioiden hoitamiseen. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi liikkeenluovutukset, joissa osa henkilöstöstä siirtyy toiselle työnantajalle. Uudessa ohjeessamme kerromme, miten Kela-etuuksia voi hakea sujuvasti siirtymävaiheessa.
Muutostilanteissa uuden työnantajan on huolehdittava siitä, että sen työntekijöillä on tarvittavat valtuudet hoitaa Kela-asioita. Uuden työnantajan täytyy myös ilmoittaa Kelaan tilinumero, jolle Kela maksaa työnantajaetuudet muutoksen jälkeen.
Vanhan työnantajan täytyy pitää Y-tunnus ja tilinumerot voimassa riittävän kauan vielä siirtymän jälkeen. Näin Kela voi maksaa vanhalle työnantajalle muutosta edeltävälle toiminta-ajalle kohdentuvat etuudet.
Molemmat työnantajat hakevat etuutta ajalta, jolta ovat maksaneet palkkaa
Kelalta haettaviin sairauspäivärahoihin, vanhempainpäivärahoihin ja kuntoutusrahaan on kiinnitettävä erityistä huomiota tilanteissa, joissa henkilöstöä siirtyy työnantajalta toiselle.
Kun työnantaja vaihtuu kesken työntekijän palkallisen poissaolon, uusi ja vanha työnantaja hakevat etuutta kukin siltä ajalta, jolta ovat maksaneet poissaoloajalta palkkaa. Joissakin tilanteissa työnantajat voivat sopia keskenään, kumpi hakee päivärahaa, kuntoutusrahaa tai perhe-etuuksiin liittyviä korvauksia Kelasta. Etuuksien hakuajat säilyvät ennallaan myös silloin, kun kyseessä on organisaatiomuutos.
Liikkeenluovutuksen jälkeen uudella työnantajalla saattaa olla tarve yhdenmukaistaa työntekijöidensä palkkoja. Tällaisen palkkaharmonisoinnin vuoksi Kelaan ei lähetetä uutta hakemusta, koska takautuvasti maksetut palkkasaatavat eivät muuta Kelan aiemmin antamia päiväraha- tai kuntoutusrahapäätöksiä.