”Vi funderar över framtidens utmaningar och hur vi ska hantera dem” | FPAGå till innehållet
Artikel

”Vi funderar över framtidens utmaningar och hur vi ska hantera dem”

Publicerad 24.9.2024

På arbetsplatsen känner alla Janne som Zen-Mattila, och Riikka har förmågan att tala så att de som lyssnar på henne blir lugna. Tillsammans har de bland annat undersökt hur talbottar kan utnyttjas i FPA:s kundservice och hur man med hjälp av data kan nå unga som har det verkligen struligt i sitt liv.

Vem? Riikka Lindroos, 35, IT-tradenom (högre yrkeshögskoleexamen), utvecklingschef, innovationsenheten vid FPA. Började arbeta vid FPA 2019.

”Janne är en person som många har förtroende för och hans erfarenhet och kunnande uppskattas i vår arbetsgemenskap. Han är bra på att sätta ord på komplicerade saker och göra dem begripliga. Han är som bäst när han får sparra andra. Janne har också ett brett kontaktnätverk, både i Finland och utomlands.

Vi har inte fasta arbetspunkter på kontoret men vi brukar ofta arbeta bredvid varandra.

Ibland har jag massor med ogjorda jobb i kön. Då brukar Janne milt pika mig och undra när jag senast har sagt nej till något. Kanske det är hans sätt att ta hand om mig. Som mer erfaren vet han att man inte behöver vara med i allt, oavsett hur intressanta projekten än är.

Janne ställer gärna sina kunskaper och färdigheter till andras förfogande. Han har arbetat i olika organisationer och varit med om olika sätt att arbeta. Janne blir varken provocerad eller ilsken, eller åtminstone visar han inte det för andra. Ändå säger han rakt ut vad han tycker. Janne går inte in på sidospår och han börjar inte heller prata om dittan och dattan, utan han klarar av att se vad som är viktigast. Det lugnar hela gruppen och också arbetet i gruppen. På jobbet brukar vi kalla Janne för Zen-Mattila.

"På jobbet brukar vi kalla Janne för Zen-Mattila.”

I framtiden kommer en bot att svara på de vanligaste frågorna

En av de finaste sakerna vi har gjort tillsammans var ett talbotexperiment som vi genomförde i samarbete med studerande från yrkeshögskolan Laurea. Det var det första försöket som jag fick leda vid FPA. Vi undersökte om FPA:s kundtjänst kunde ha en talbot som svarade på de vanligaste frågorna. Undersökningen genomfördes i en avgränsad försöksmiljö tillsammans med de studerande. Boten svarade på typiska frågor bland högskolestuderande, till exempel hur den lön man får från sommarjobb påverkar förmånerna.

Resultatet av försöket var att teknologin år 2020 ännu inte var tillräckligt mogen för att få till stånd en tillräckligt bra talbot. Sedan dess har vi fortsatt att utveckla tjänsten. I framtiden kommer talbottar att ersätta personlig kundservice per telefon.

”I framtiden kommer talbottar att ersätta personlig kundservice per telefon.”

Varje dag känns meningsfull

När jag tog min första examen blev jag medieassistent, och efter det fortsatte jag studera till IT-tradenom. I slutet av förra året avlade jag högre yrkeshögskoleexamen. Jag fick studera för examen vid sidan av arbetet vid FPA. FPA värdesätter studier och lärande. Vi har allmänna anvisningar enligt vilka man kan ansöka om studieledighetsdagar, om man har kommit överens om studierna med chefen.

Jag trivs på FPA eftersom arbetet är mångsidigt. De långa semestrarna inom den offentliga förvaltningen är också ett plus i kanten. Viktigare än fördelarna är ändå att jag varje dag kan känna att mitt arbete har samhällelig betydelse.


Data kan bidra till utvecklingen av förebyggande tjänster

Vår uppgift vid innovationsenheten är att fundera över framtidens utmaningar och hur vi ska hantera dem. År 2021 undersökte vi psykisk hälsa hos unga. Janne ledde ett försök där vi i samarbete med yrkeshögskolan Karelia med hjälp av dataanalys strävade efter att identifiera unga som behöver olika tjänster.

En ung person kan ha det så struligt i sitt liv att det inte blir av att sköta FPA-ärenden eftersom det känns för svårt. Vi ville ta reda på om FPA kan hitta dessa ungdomar med hjälp av dataanalys och kontakta dem.

Vi undersöker hela tiden hur data som FPA samlar in kunde utnyttjas bättre. Kan vi utifrån dessa data utveckla förebyggande tjänster som också skulle spara samhällets pengar? Det ligger enorma möjligheter i att utnyttja artificiell intelligens i sållningen i FPA:s databaser.”

Vem? Janne Mattila, 53, filosofie magister, ledande designer vid FPA:s innovationsenhet. Började arbeta vid FPA 2019.

”Riikka kom till FPA strax efter att jag började jobba här. Till en början arbetade hon vid en annan enhet, men från första början ansvarade hon för artificiell intelligens och robotiklösningar. Vi genomförde tillsammans ett försök där vi undersökte om talteknologierna redan var tillräckligt utvecklade för att man skulle kunna börja utnyttja dem i utvecklingen av tjänster för FPA.

Jag märkte genast att det är trevligt att jobba tillsammans med Riikka. Hon vet mycket, lär sig snabbt och tar aktivt itu med olika uppgifter. Riikka är, precis som jag, lösningsinriktad och sakorienterad. Vi kan lätt identifiera sådant runt omkring oss som kunde göras på ett bättre sätt och vi vill utveckla metoder för att uppnå detta. När det blev en ledig plats i vårt team hoppades jag genast att Riikka skulle söka till oss och bli vald. Som tur var gick det så. Riikka har en syn på hur vi ska använda artificiell intelligens och jag har koll på det som har med design att göra.

Samarbete med högskolor bidrar till större öppenhet

Det hör till vårt arbete att bekanta oss med de utmaningar som människor har när de ska sköta sina ärenden. Vi utvecklar lösningar som hjälper oss att betjäna våra kunder bättre och smidigare. Till utbildningen är jag humanist. Jag intresserar mig för det mänskliga men jag har också alltid känt mig fascinerad av teknologi. Man kunde säga att jag känner mig lite som en ingenjör i själen. Jag har arbetat inom den offentliga sektorn sedan 2010 och innan dess arbetade jag i nästan tio i företagsvärlden som IT-konsult. Till en början höll jag på med kodning men ganska snabbt övergick jag till att utveckla digitala tjänster.

Både Riikka och jag tycker det är viktigt att öka öppenheten i FPA:s verksamhet. Det görs en massa intressanta saker på FPA. Man borde bara berätta om dem mer aktivt. Samarbetet med högskolorna är ett sätt. Vi försöker alltid tillsammans med Riikka fundera på om vi har något aktuellt på gång som vi kunde erbjuda som en del av en kurs.

Samarbetet ger de studerande en inblick i arbetet inom den offentliga förvaltningen och arbetsmöjligheterna. Samtidigt bidrar de studerande med färska tankar och entusiasm som vi kan dra nytta av.


Jag är stolt över Riikka

Riikka är som bäst när hon får göra saker tillsammans med andra och fundera på hur man borde gå till väga. Riga har förmågan att tala så att samtliga närvarande blir lugna. Om någon tar illa upp eller blir upprörd, kan Riikka ta kontroll över situationen.

Jag känner mig stolt över Riikka när jag lyssnar på hennes framträdanden. Till exempel när vi var i Tallinn på en internationell konferens för aktörer inom social trygghet hade Riikka en helt suverän presentation om våra botförsök. Riikka kan bevara lugnet och vara mycket övertygande även i pressande situationer.”

Senast ändrad 15.11.2024