Ett försök som ska förbättra informationsutbytet mellan FPA och välfärdsområdena inleds i oktober
I ett försök som inleds i oktober är det möjligt för FPA-anställda att elektroniskt begära sådana uppgifter av välfärdsområdets socialservice som behövs vid handläggningen av utkomststöd. Socialservicen kan också svara på begäran elektroniskt. Syftet är att förbättra det informationsutbyte mellan FPA och välfärdsområdena som hänför sig till utkomststödet.
FPA inleder i början av oktober ett försök där FPA:s anställda och anställda inom tre välfärdsområden får testa en ny funktion i förmånsdatatjänsten Kelmu. FPA-anställda kan elektroniskt skicka en begäran till välfärdsområdets socialservice om uppgifter som behövs vid handläggningen av en kunds ansökan om utkomststöd. De som är anställda inom socialservicen kan svara på uppgiftsbegäran i Kelmu, vilket gör att kunden snabbare och smidigare kan få ett beslut på sin ansökan om utkomstöd.
FPA vill förbättra informationsutbytet med välfärdsområdena och underlätta socialservicens arbete för de gemensamma kundernas väl. Hittills har socialservicen kunnat ge uppgifterna till exempel per telefon. Det är kunderna som gynnas mest av att informationsutbytet blir smidigare, eftersom de då inte behöver skicka uppgifter till olika myndigheter.
Från försök till tillämpning
Försöket med begäran om uppgifter inleds måndagen den 9 oktober. Avsikten med försöket är att följa hur väl den nya funktionen svarar mot behoven, hur användarna upplever den och hur tillförlitlig den tekniskt sett är.
I försöket medverkar tre områden: Norra Karelens välfärdsområde, Helsingfors stads norra enhet och Birkalands välfärdsområde. Förmånsdatatjänsten Kelmus nya funktion kommer att kunna användas endast av anställda inom dessa områden, dvs. funktionen är inte tillgänglig för anställda inom andra områden. Om allting går enligt planerna kommer alla välfärdsområden att kunna använda funktionen från och med våren 2024.
Den nya funktionen för begäran om uppgifter har utvecklats utifrån behov och önskemål från anställda inom socialservicen och FPA. Funktionen i Kelmu utgör redan det andra steget mot ett smidigare informationsutbyte mellan FPA och välfärdsområdena. Förra hösten togs det i bruk en funktion genom vilken anställda inom socialservicen kan skicka ansökningar om utkomststöd och bilagor på kundens begäran.
Måndagen den 9 oktober kl. 8.30-9.00 ordnas ett infomöte via Teams för anställda inom de områden som deltar i försöket. Infomötet erbjuder information om den nya funktionen och deltagarna får anvisningar för hur man använder den.
Läs mer
- FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu - Samarbetspartner | FPA
- Anställda vid kommunens socialservice kan nu skicka kundernas handlingar till FPA i förmånsdatatjänsten Kelmu | Samarbetspartner | FPA
- När informationen rör sig smidigt kan vårdpersonalen koncentrera sig på kundarbetet (sosiaalivakuutus.fi, på finska)