FPA ändrar processen för brådskande utkomststöd
I fortsättningen beviljas brådskande utkomststöd i regel i form av betalningsförbindelser och endast den brådskande delen av ansökan behandlas som brådskande. Syftet med ändringen är att säkerställa likabehandling av kunderna och att resurserna för brådskande handläggning riktas till fall som verkligen är brådskande.
Från och med 7.4.2025 ändrar FPA processen kring hur brådskande utkomststöd beviljas. Det främsta syftet med ändringen är att säkerställa att FPA tillämpar enhetliga kriterier på riksnivå när det bedöms om en ansökan ska betraktas som brådskande eller inte. Utöver likabehandling av kunderna ingår här som mål att säkra att de ansökningar som tas upp för brådskande handläggning verkligen är brådskande.
– Vi förstår att var och en som behöver utkomststöd befinner sig i en trängd ekonomisk situation. Den brådskande handläggningen är dock endast avsedd för plötsliga förändringar i livet eller händelser som inte går att förutse. En brådskande situation kan till exempel gå ut på att någon har fått slut på mat eller mediciner eller att de håller på att ta slut, och att personen inte har råd att köpa mer, förklarar förmånschef Marja-Leena Valkonen och fortsätter:
– Vi på FPA har märkt att vissa kunder ber om att deras ärende ska handläggas som brådskande också i fall då det egentligen inte behövs, som ett sätt att bli beviljad stödet snabbare. Sen har det visat sig att sådana här brådskande betalningsförbindelser inte har använts. Samtidigt är det möjligt att servicen kan ha försämrats för kunder som verkligen befinner sig i en akut krissituation och behöver brådskande hjälp.
Den lagstadgade handläggningstiden för grundläggande utkomststöd är 7 vardagar (mån.–fre.) från det att ansökan och alla de bilagor som behövs har inkommit till FPA. Under början av året har dock den faktiska handläggningstiden varit mindre än 5 vardagar. Ett brådskande beslut om utkomststöd fattas samma dag eller senast följande dag.
I fortsättningen kommer brådskande utkomststöd i regel att beviljas som betalningsförbindelser
Förändringen innebär att FPA i fortsättningen handlägger endast den brådskande delen av ansökan i brådskande ordning och beviljar utkomststödet i huvudsak som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden och de betalningsförbindelser som har beviljats för till exempel livsmedel beaktas i utkomststödets månatliga belopp.
Ärenden som gäller boende kommer i fortsättningen att behandlas som brådskande till exempel om kunden har fått elen avstängd eller om elen kommer att stängas av inom fem dagar. Andra situationer som kan räknas som brådskande är om kunden har fått information av utmätningsmannen om ett datum för vräkning eller flytt som infaller samma eller följande dag, men kunden kan fortsätta att bo kvar förutsatt att hyresskulden tas upp för behandling i brådskande ordning.
Uppmana kunden att kontakta FPA per telefon eller besöka ett serviceställe. FPA strävar efter att omedelbart bedöma hur brådskande situationen är i samband med kundens första samtal eller besök på servicestället. Den automatiska rösten som kunderna hör då de ringer till servicenumret för utkomststöd ger information om att brådskande utkomststöd i allmänhet beviljas endast med betalningsförbindelser och att behandlingen av ansökan i sin helhet inte kommer att gå snabbare än normalt.
– Om FPA i samarbete med välfärdsområdet har bedömt att kunden har ett brådskande behov av kompletterande eller förebyggande utkomststöd, behandlar FPA också det grundläggande utkomststödet i sin helhet som brådskande. Till denna del blir det alltså ingen förändring i handläggningen, säger Valkonen.
Mer information
- Rådgivning för samarbetspartner samt kontaktuppgifter (fpa.fi)
- Uppföljning av handläggningsgarantin för det grundläggande utkomststödet (tilastot.kela.fi) (på finska)
- Genomsnittlig handläggningstid (fpa.fi)