FPA granskar små rehabiliteringstjänsters framtid närmare än tidigare
FPA intensifierar uppföljningen av situationen för de rehabiliteringstjänster som anlitas av ett litet antal klienter. Genom uppföljningen kan FPA tillsammans med serviceproducenterna, patientorganisationerna och de aktörer som hänvisar klienter till rehabiliteringen säkerställa att tjänsterna håller hög kvalitet och har fokus på klienterna.
FPA följer regelbundet upp klientantalet inom rehabiliteringstjänsterna. Uppföljningen visar i ett tidigt skede om det uppstår ett behov att vidta åtgärder för att utöka antalet klienter till exempel genom samarbete mellan FPA och patientorganisationerna. FPA granskar de olika tjänsternas framtid utifrån en övergripande samhällelig bedömning och tar samtidigt i beaktande om andra aktörer (t.ex. välfärdsområden eller patientorganisationer) ordnar rehabilitering för samma målgrupp. Dessutom bedömer man om klienterna kan hänvisas till FPA:s övriga rehabiliteringstjänster.
Om klientantalet är mycket litet är det svårt att tillhandahålla högklassiga tjänster på ett klientorienterat sätt. I synnerhet när det gäller rehabiliteringstjänster som genomförs i kursform är det problematiskt om klienterna är få, eftersom antalet kurser är litet. I och med att utbudet är begränsat kan det hända att tidpunkten och platsen inte nödvändigtvis passar för klienten. Om kurser måste ställas in leder det till svårigheter för såväl klienterna och serviceproducenterna som de aktörer som hänvisar klienter till rehabilitering. När antalet klienter inom en tjänst är litet under en längre tid överväger FPA om det är ändamålsenligt att fortsätta att ordna tjänsten.