FPA inleder inspektioner inom rehabiliterande psykoterapi | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA inleder inspektioner inom rehabiliterande psykoterapi

Publicerad 21.3.2025

FPA inleder inspektioner hos serviceproducenter som tillhandahåller rehabiliterande psykoterapi för att säkerställa att rehabiliteringen följer FPA:s handläggnings-, fakturerings- och förmånsanvisningar. Syftet med inspektionerna är att klienterna ska kunna garanteras enhetliga och högklassiga tjänster i hela landet.

​​​​​​FPA har lagstadgad rättighet och skyldighet att övervaka ordnandet och genomförandet av sina rehabiliteringstjänster. Rätten att få uppgifter i samband med inspektioner grundar sig på lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner (566/2005, 59 §) samt på lagen om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023, 23 §).

I 23 § i lagen om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023) som trädde i kraft vid ingången av 2024 förpliktas FPA att i egenskap av tjänsteanordnare övervaka sin verksamhet så att social- och hälsovården till innehåll, omfattning och kvalitet svarar mot klienternas och patienternas behov och säkerhet.

FPA genomför inspektioner hos serviceproducenter som tillhandahåller rehabiliterande psykoterapi för att säkerställa att rehabiliteringen följer FPA:s handläggnings-, fakturerings- och förmånsanvisningar. Syftet med inspektionerna är att klienterna ska kunna garanteras enhetliga och högklassiga tjänster i hela landet.

Serviceproducenten informeras om inspektionen på förhand

Serviceproducenten informeras skriftligen om inspektionen på förhand. Med meddelandet skickas ett preliminärt program och ett tidsschema. Inspektören tar också kontakt separat för att komma överens om de praktiska arrangemangen. Serviceproducenten, vars behörighet FPA har fastställt, deltar i inspektionen. Inspektören har tystnadsplikt vad gäller serviceproducentens verksamhet och klientuppgifter.

Inspektionens förlopp

Inspektionen börjar med ett inledande samtal där inspektören kort presenterar inspektionsprocessen och grunderna för inspektionen. Vid inspektionen går man igenom bland annat rehabiliteringens innehåll, dokumentationen och faktureringen. Inspektionen avslutas med ett avslutande samtal där man går igenom eventuella observationer och korrigerande åtgärder. Serviceproducenten får en inspektionsrapport och ger ett bemötande angående de observationer som eventuellt framförs i rapporten.

Senast ändrad 21.3.2025