Meddelande till kommunerna
Ansök om en ny Suomi.fi-fullmakt för granskning av kommunernas faktureringsmaterial gällande arbetslöshetsförmåner
Kommunerna får sina första fakturor som gäller arbetslöshetsförmåner enligt det nya finansieringsansvaret i februari 2025. Under en övergångsperiod är det möjligt att kommunerna får två separata fakturor på arbetsmarknadsstöd. De anställda i kommunerna ska ansöka om en ny Suomi.fi-fullmakt för att kunna granska uppgifter om fakturor.
Från början av 2025 kommer FPA att fakturera kommunerna för deras andel av alla tre arbetslöshetsförmåner, dvs. arbetsmarknadsstöd och grunddagpenning som betalas av FPA och inkomstrelaterad dagpenning som betalas av arbetslöshetskassorna. Tidigare har kommunerna fakturerats endast för sin andel av arbetsmarknadsstödet.
De första fakturorna enligt de nya bestämmelserna skickas till kommunerna i februari 2025, eftersom FPA fakturerar kommunerna i efterskott varje månad. I fråga om arbetsmarknadsstöd som betalats ut 2024 faktureras kommunerna fortfarande enligt de gamla bestämmelserna. Därför är det möjligt att kommunerna under en övergångsperiod får två separata fakturor, den ena på arbetsmarknadsstöd som betalats ut 2025 och den andra på arbetsmarknadsstöd som betalats ut 2024.
Arbetsmarknadsstöd, grunddagpenning och inkomstrelaterad dagpenning faktureras separat, och de olika förmånerna har olika kontonummer. Under övergångsperioden kan kommunerna därför varje månad få sammanlagt fyra fakturor som gäller finansieringsandelar för arbetslöshetsförmånerna.
Ansök om ny Suomi.fi-fullmakt snarast möjligt
Uppgifter om de fakturor som kommit till kommunen kan kontrolleras i förmånsdatatjänsten Kelmu. De anställda i kommunerna ska ansöka om en ny Suomi.fi-fullmakt som ger rätt att från 1.1.2025 i samband med faktureringen av arbetslöshetsförmåner se personförteckningar och listor över personer vars arbetslöshet riskerar att bli långvarig. Fullmakten heter Granskning av faktureringsmaterial för arbetslöshetsförmåner.
För att kunna ge Suomi.fi-fullmakter ska kommunen ansöka om fullmaktsrätt hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med en ansökan om fullmakt.
Kommunen ger fullmakt till de personer som behöver den i sitt arbete. Kommunen ger sina anställda anvisningar i frågor som gäller beviljande och ansökan om fullmakt. Efter årsskiftet kommer de anställda som har fått fullmakt att se ett användningsändamål i Kelmu som heter ’Työttömyysetuuslistat’ (listor över arbetslöshetsförmåner). Det är möjligt att även andra användningsändamål visas, om den anställda har beviljats också andra fullmakter.
Läs mer
Förändringar i finansieringen av arbetslöshetsförmånerna
Fakturering av arbetslöshetsförmånerna från 1.1.2025
Mer information
Rådgivning om kommunfakturering tyottomyysturva.kuntalaskutus@kela.fi
Förfrågningar om fakturering myyntilaskut@kela.fi