Ny samtyckesblankett underlättar informationsutbytet mellan myndigheter
En ny allmän samtyckesblankett har tagits fram för att underlätta informationsutbytet mellan myndigheter. Blanketten kan användas av exempelvis anställda inom socialvården, hälso- och sjukvården, sysselsättningstjänster och FPA i situationer där den anställda behöver kundens samtycke för utbyte av uppgifter.
Den nya samtyckesblanketten underlättar informationsutbytet mellan myndigheter i situationer där det krävs samarbete för att hjälpa kunderna men där det saknas lagstadgad rätt att få uppgifter. En sådan situation är till exempel när en yrkesperson försöker ta reda på vilka FPA-förmåner en kund kan ha rätt till.
Den nya blanketten kan användas av exempelvis anställda inom socialvården, hälso- och sjukvårdvården, sysselsättningstjänster och FPA. Blanketten kan användas i alla situationer där samtycke av kunden behövs för att uppgifter ska kunna lämnas ut.
Den nya blanketten har tagits fram genom samarbete
På blanketten kan kunden samtidigt ge olika myndigheter sitt samtycke till utlämnande av uppgifter och utbyte av information.
Ett smidigare samarbete mellan myndigheterna får dock inte äventyra kundens dataskydd eller möjligheter att själv bestämma om användningen av sina uppgifter. På blanketten kan kunden om hen vill ange vilka uppgifter myndigheterna kan utbyta med varandra eller begränsa informationsutbytet på något annat sätt. Kunden kan när som helst återkalla, begränsa eller ändra sitt samtycke.
Varje aktör ansvarar själv för hanteringen av samtycken. FPA sparar en kunds samtycke i sitt eget system alltid när utlämnandet av uppgifter gäller FPA:s förmåner. FPA ansvarar dock inte för hanteringen av andra aktörers samtycken.
Den nya samtyckesblanketten har tagits fram i samarbete mellan sakkunniga vid Hyvil Ab, FPA och Kymmenedalens välfärdsområde. FPA har redan tagit blanketten i bruk.