Smidigt informationsutbyte och flexibilitet enligt livssituationen – FPA presenterar 10 mål för nästa regeringsperiod
För nästa regeringsperiod har FPA:s och Kanta-tjänsternas experter sammanställt 10 mål för att förenkla den sociala tryggheten och förbättra tjänsterna för kunderna.
Under nästa valperiod fattas beslut om många frågor som är av avgörande betydelse för den finländska sociala tryggheten. Som verkställare av den sociala tryggheten har FPA med sina data och kunder en unik överblick över utvecklingen av den sociala tryggheten.
– Det är viktigt att den sociala tryggheten är i samklang med tiden. Därför är det dags att lösa till exempel problemen med informationsutbyte mellan myndigheter. I de mål som vi nu publicerar beaktar vi på ett övergripande sätt FPA:s olika kundgrupper – även dem som ofta står utanför den offentliga debatten, säger FPA:s generaldirektör Outi Antila.
FPA har åtta mål för nästa regeringsperiod:
- Tillsammans tar vi bättre hand om människornas funktionsförmåga
- Vi hjälper till att utveckla informationssäkra lösningar för att förbättra informationens rörlighet
- Vi erbjuder kunderna fler möjligheter att välja producent av tjänster som ordnas av FPA
- Vi hjälper till att klargöra hur barnavårdsstöden fungerar
- Vi hjälper till att göra utkomststödet tydligare för kunderna
- Vi bidrar med vårt kunnande för att hjälpa dem som är överskuldsatta
- Vi samarbetar för att förebygga att ungdomar blir marginaliserade
- Vi utvecklar FPA:s förvaltning och utnyttjandet av tjänster och information
FPA utvecklar och upprätthåller även Kanta-tjänsterna och presenterar två mål som gäller dem:
- Finland bevaras som ett ledande land inom digitalisering inom social- och hälsovården – Kanta-systemet tryggar grunden
- Smidiga digitala tjänster och informationsunderlaget för social- och hälsovården inom välfärdsområdena säkerställs
FPA vill underlätta vardagen i synnerhet för unga, familjer och överskuldsatta
Enligt FPA styr det nuvarande systemet för social trygghet kunderna i alltför hög grad till sjuk-/invalidpension och ger inte möjligheter att på ett flexibelt sätt kombinera deltidsarbete och sjukfrånvaro. Kunderna behöver tidigare och mer flexibelt stöd för övergången till arbetslivet och på ett sådant sätt att förmånerna följer med tjänsterna. Också de ungas behov av service måste identifieras tidigare.
Kunden bär ofta med sig sin information och måste ansöka om förmåner och tjänster hos olika myndigheter. Därför är verksamheten för närvarande splittrad. FPA anser att kunduppgifterna måste överföras smidigare så att varje myndighet som sköter kundens ärenden så snabbt som möjligt får den information som den behöver för sitt uppdrag. För det här behöver myndigheterna ett gemensamt informationssäkert verktyg.
Den nuvarande helheten av barnavårdsstöd började byggas upp för flera årtionden sedan och är för närvarande komplex och delvis bristfällig. FPA föreslår att lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn förenklas, förtydligas och ändras så att den blir mer förenlig med det nuvarande systemet för familjeledighet. En sådan reform skulle främja jämställdheten i familjerna och i arbetslivet och förbättra barns och familjers välbefinnande.
FPA:s experter föreslår att bestämmelserna om utkomststöd förtydligas. En noggrannare lagstiftning skulle underlätta kundkommunikationen och arbetsfördelningen med välfärdsområdena. Det skulle också göra det möjligt att ta större hänsyn till kundernas individuella situationer.
FPA föreslår också att FPA:s ställning stärks när det gäller att förebygga överskuldsättning bland kunderna. De som har skuldproblem får fortfarande för lite stöd och för sent. FPA skulle kunna stödja kunderna effektivt genom handledning, rådgivning och samarbete. FPA skulle också kunna bygga de kund-, betalnings- och återkravssystem som välfärdsområdena behöver för social kreditgivning.
Lagen om FPA:s förvaltning och uppgifter bör reformeras så att den tryggar FPA:s verksamhetsförutsättningar och motsvarar de nuvarande principerna i statsförvaltningen. Också FPA:s uppgifter behöver ses över så att den information som finns samlad hos FPA kan utnyttjas i större utsträckning än i nuläget i FPA:s egen verksamhet, i andra offentliga aktörers operativa verksamhet och i informationsledningen. FPA:s uppgifter skulle också kunna utvidgas för att garantera den nationella säkerheten och försörjningsberedskapen.
Det är skäl att utnyttja Kanta-systemet fullt ut – inte skapa överlappningar
Kanta-systemet är en riksomfattande tjänst som gör det möjligt att patient- och klientuppgifter följer en person, var han eller hon än sköter ärenden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna är uppgifterna i allt större utsträckning tillgängliga även när man reser eller bor utomlands. Vi måste även i fortsättningen investera i Kanta-tjänsterna för att de ska hänga med i den tekniska utvecklingen och motsvara kundernas behov. Vi måste säkerställa en smidig mobilanvändning av Mina Kanta-sidor.
De nationella Kanta-tjänsterna och de regionala informationssystemen kompletterar varandra och måste därför utvecklas i nära samarbete. De digitala tjänsterna i välfärdsområdena och de nationella Kanta-tjänsterna bör därför samordnas så att dubbelarbete kan undvikas. När välfärdsområdena till fullo utnyttjar Kanta-tjänsterna i sina digitala lösningar sparar man resurser till andra viktiga uppgifter. Fungerande digitala tjänster frigör vårdpersonalens resurser för att vårda patienten och för att möta klienten.