FPA:s signeringstjänst | Instruktioner för e-tjänst | FPAGå till innehållet

Signering av handlingar i FPA:s signeringstjänst

I FPA:s signeringstjänst kan FPA:s samarbetspartner elektroniskt signera FPA:s administrativa handlingar, såsom avtal. En avancerad elektronisk signatur bekräftar datainnehållet i en elektronisk handling och undertecknarens identitet.

Du kan signera dokument i FPA:s signeringstjänst om du har fått en signeringsbegäran som skickats från FPA till din e-post.

Du kan identifiera dig genom att använda Suomi.fi-identifikation eller ett personligt certifikat, så för att signera behöver du nätbankskoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.

  1. En signeringsbegäran skickas till din e-post, med FPA:s signeringstjänst som avsändare (no-reply@kela.fi). Meddelandet innehåller information om signeringsbegäran, bland annat avsändarens namn och e-postadress. Observera att om du har behov av att kontakta avsändaren ska du inte svara på e-postmeddelandet, utan skicka ett separat meddelande till avsändarens e-postadress som visas i begäran.
  2. Logga in i tjänsten genom att klicka på Öppna signeringsbegäran i meddelandet eller genom att följa instruktionerna i e-postmeddelandet under rubriken Hur signerar jag dokumenten?.
  3. Inviteringskoden kommer automatiskt att kopieras till inloggningsfältet om du har öppnat sidan genom att klicka på Öppna signeringsbegäran. I annat fall ska du kopiera inviteringskoden som du fått per e-post till inloggningsfältet (se punkt 2 under rubriken Hur signerar jag dokumenten? i e-postmeddelandet).
  4. Klicka på Nästa.
  5. Klicka på SMS för att få en engångs-PIN-kod via sms för att bekräfta inloggningen.
  6. Skriv PIN-koden i fältet. Kontakta avsändaren av signeringsbegäran om du inte får någon PIN-kod.
  7. Kontrollera att uppgifterna är korrekta på sidan Kontrollera din information och fyll i de saknade uppgifterna. Om det saknas uppgifter ska du fylla i dem här. Observera dock att du inte alltid kan ändra namnuppgifterna. Du kan inte själv ändra uppgifterna om e-postadress och telefonnummer. Kontakta avsändaren av signeringsbegäran om det finns något som måste rättas i de här uppgifterna. När du har kontrollerat uppgifterna ska du klicka på Nästa, så omdirigeras du automatiskt till tjänsten och signeringsbegäran.

Efter att du har loggat in i tjänsten kommer du att kunna se de handlingar som ska signeras och andra uppgifter som ansluter till signeringsbegäran. Du kan också lämna kommentarer till signeringsbegäran. Observera att om du inte använder tjänsten på mer än 30 minuter kommer systemet att automatiskt logga ut dig.

  1. Dokumentet som ska signeras visas automatiskt i sidans förhandsgranskningsvy. Du kan ladda ner dokumentet med nedåtpilen i det övre högra hörnet av förhandsgranskningsvyn.
  2. Signeringsbegäran kan innehålla bilagor utöver dokumentet som ska signeras. Alla dokument som har lagts till i begäran visas då du klickar på texten Granska dokument eller genom att du öppnar avsnittet Dokument med pilen i den högra kanten.
  3. Du kan se enskilda dokument genom att klicka på dokumentikonen i avsnittet Dokument eller ladda ner alla handlingar som har lagts till i signeringsbegäran genom att klicka på Ladda ner alla. Du kan ladda ner ett enskilt dokument genom att klicka på nedåtpilen längst upp i förhandsgranskningsvyn.
  4. I den högra sidopanelen visas meddelanden till mottagarna från avsändaren av signeringsbegäran, med avsändarens namn, andra deltagare som har lagts till i begäran, t.ex. undertecknare och mottagare, samt kommentarer. Du kan öppna och stänga de olika fälten med pilen i högra kanten på varje fält.
  5. Du kan kommentera signeringsbegäran i fältet Kommentarer. Öppna fältet Kommentarer med pilen till höger i fältet, skriv en kommentar i fältet och klicka på Skicka.
  1. Klicka på Signera längst uppe i signeringsbegäran.
  2. Välj Suomi.fi som identifieringssätt. Identifiera dig i Suomi.fi med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Obs! Om kortläsarprogrammet mPollux DigiSign Client öppnas i det här skedet, har signering med certifikatkort fastställts som signeringssätt. Sätt i så fall ditt certifikatkort i kortläsaren och välj OK. I fönstret som öppnas ska du skriva in signeringskoden (PIN2) som du har valt när kortet aktiverades och sen ska du klicka på OK.
  3. Efter att du har återgått till signeringstjänsten ska du signera dokumenten genom att klicka på Signera. Du kan också ångra signeringen genom att klicka på Avbryt.
  4. När du har signerat dokumentet får du ett meddelande om att signeringen har lyckats. Information om signeringen visas i fältet Deltagare i signeringsbegäran efter ditt namn.

Om du vill kan du avvisa en signeringsbegäran som skickats till dig.

  1. Klicka på Avvisa längst uppe i signeringsbegäran.
  2. Då öppnas fältet Avvisa begäran, där du ska ange orsaken till att du avvisar begäran.
  3. Bekräfta att du avvisar begäran genom att klicka på Avvisa. Signeringsprocessen avbryts då man avvisar en begäran och åtgärden kan inte ångras. Då man avvisar en begäran skickas ett automatiskt meddelande till avsändaren av signeringsbegäran. Uppgiften om att begäran har avvisats syns också i signeringsbegäran.
  4. Om du vill ångra avvisningen, klicka på Avbryt.

Om du inte är rätt person i din organisation för att signera dokumentet kan du delegera signeringsbegäran till en annan person.

Gör så här för att delegera en signeringsbegäran:

  1. Klicka på Delegera längst uppe i signeringsbegäran.
  2. Aktivera fältet Välj personer att delegera till och lägg till undertecknarens e-postadress. Klicka på knappen Bjud in nya personer som visas i fältet.
  3. På blanketten Bjud in nya personer ska du fylla i åtminstone den obligatoriska informationen, det vill säga e-postadress och telefonnummer till den som är mottagare av signeringsbegäran. Den här informationen krävs för att logga in i tjänsten, så det är viktigt att e-postadressen och telefonnumret är korrekt angivna.
  4. Lägg också till mottagarens förnamn, efternamn, titel och organisation. De här uppgifterna visas som en del av signaturen. Alternativt kan mottagaren fylla i uppgifterna själv då hen loggar in i tjänsten.
  5. Du kan också ange ett automatiskt språkval för signeringsbegäran (finska, svenska, engelska). Mottagaren får en signeringsbegäran som ett e-postmeddelande på det valda språket.
  6. När du har fyllt i uppgifterna, välj Spara. Du kan också ångra åtgärden genom att klicka på Avbryt.
  7. Om du vill delegera en begäran till flera personer, ska du lägga till dem alla genom att bjuda in nya personer på det sätt som anges ovan.
  8. Du kan ta bort mottagare som du har lagt till genom att klicka på krysset efter deras namn. Observera att systemet i så fall tar bort mottagaren omedelbart utan en separat begäran om bekräftelse.
  9. Om du vill kan du skriva ett meddelande till mottagaren i fältet Meddelande till delegerad person.
  10. Välj Nästa.
  11. När du delegerar en signeringsbegäran förlorar du åtkomsten till signeringsbegäran om du inte väljer Stanna i förfrågningen. Alternativet är valt som automatiskt val i rutan Stanna i förfrågningen och få meddelanden om din delegats handlingar. När rutan är markerad får du e-postmeddelanden som gäller begäran också efter att du delegerat begäran och du kan se signeringsbegäran i tjänsten.
  12. Om du vill stanna i förfrågningen bekräftar du delegeringen genom att klicka Bekräfta.
  13. Om du inte vill stanna i förfrågningen ska du avmarkera rutan Stanna i förfrågningen och få meddelanden om din delegats handlingar och sedan klicka Bekräfta. Systemet loggar då ut dig och du kan inte gå tillbaka till signeringsbegäran. Då får du inte heller längre e-postmeddelanden som gäller signeringsbegäran.
  14. Om du vill ångra delegeringen ska du välja Avbryt.

  1. När alla som ska signera dokumentet har signerat det får du ett meddelande till din e-post med FPA:s signeringstjänst (no-reply@kela.fi) som avsändare.
  2. Om du vill ladda ner dokumenten ska du logga in i tjänsten genom att klicka på Öppna signeringsbegäran i e-postmeddelandet eller genom att följa anvisningarna i avsnittet Hur laddar jag ner de signerade dokumenten. Observera att efter att signeringsbegäran har slutförts har du 3 månader på dig att ladda ner dokumenten från tjänsten.
  3. Inviteringskoden kommer automatiskt att kopieras till inloggningsfältet om du har öppnat sidan genom att klicka på Öppna signeringsbegäran. I annat fall ska du kopiera in inviteringskoden i inloggningsfältet från e-postmeddelandet (se punkt 2 i avsnittet Hur laddar jag ner de signerade dokumenten? i e-postmeddelandet).
  4. Välj Nästa och logga in i tjänsten med en engångs-PIN-kod, enligt anvisningarna i avsnittet ”Signeringsbegäran och inloggning till tjänsten”.
  5. Efter att du har loggat in kommer du till signeringsbegäran. Klicka på texten Granska dokument eller öppna avsnittet Dokument med pilen i den högra kanten.
  6. Klicka på Ladda ner alla i avsnittet Dokument. Den här funktionen packar alla dokument som ingår i signeringsbegäran i en zip-fil. Du kan också välja att ladda ner ett enskilt dokument i pdf-format: Välj dokumentet du vill ladda ner. När dokumentet har öppnats i förhandsgranskningsvyn ska du klicka på nedåtpilen högst upp.

Logga ut ur tjänsten genom att klicka på Logga ut längst upp till höger

Du kommer till valideringstjänsten i FPA:s signeringstjänst via adressen allekirjoituspalvelu.kela.fi/tarkastus. Valideringstjänsten listar signaturerna i dokumentet, deras giltighet och om signaturernas certifikat har utfärdats av en tillförlitlig part.

  1. Du kan välja språk (finska, svenska, engelska) vid pilen uppe i högra hörnet. Sidan visas automatiskt i utgångsläget på finska (FI).
  2. För att validera dokumentets signaturer ska du dra och släppa den signerade handlingen i fältet som är inramat med streckade linjer. Alternativt kan du klicka på texten Välj fil i fältet, bläddra fram den signerade handlingen i resurshanteraren och klicka på Öppna. Sedan ska du klicka på Skicka till validering.
  3. Valideringstjänsten ger uppgifter bland annat om den signerade handlingens integritet, vilken signeringstjänst som har använts och när handlingen har signerats.

Om du har tekniska problem kan du kontakta vår tekniska kundsupport:

Senast ändrad 22.11.2024