Kalastelutekstiviestejä liikkeellä OmaKelan nimissä – tunnista ja torju huijaukset | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kalastelutekstiviestejä liikkeellä OmaKelan nimissä – tunnista ja torju huijaukset

Julkaistu 19.6.2024

Kelan nimissä liikkuu nyt runsaasti huijaustekstiviestejä, joilla yritetään saada haltuun asiakkaiden pankkitunnuksia. Kela muistuttaa, ettei se koskaan pyydä asiakkaan henkilö- tai pankkitietoja tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Kela on saanut tänään runsaasti ilmoituksia kalastelutekstiviesteistä, joiden avulla rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Viestin vastaanottajaa saatetaan pyytää esimerkiksi avaamaan linkkejä, kirjautumaan verkkopalveluun pankkitunnuksillaan tai lähettämään omia tietojaan. Viestin lähettäjäksi on merkitty OmaKeIa, mutta tosiasiassa tiedot voivat päätyä verkkorikollisten käsiin. 

– Muistutamme asiakkaitamme, että Kela ei koskaan kysy henkilötietoja tekstiviestillä tai sähköpostilla. Kelan verkkopalveluun voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa www.kela.fi. Osoitteen voi tallentaa esimerkiksi selaimen kirjanmerkkeihin, jolloin turvallinen kirjautuminen käy nopeasti, Kelan teknisen tilannekuvakeskuksen päällikkö Jouni Ihanus kertoo. 

Huijaukset muuttavat muotoaan

Erilaiset huijausviestit muuttavat jatkuvasti muotoaan. On syytä olla varuillaan aina, kun vastaan tulee yhteydenotto, jossa pyydetään antamaan tietoja tai kirjautumaan linkin kautta.

Tämän viimeisimmän huijausviestin sisältämässä linkissä ja lähettäjän nimessä OmaKela-sanan pieni l-kirjain on korvattu isolla i-kirjaimella. Tämä jää helposti huomaamatta, ja rikollisten tavoitteena on näin naamioida viesti luotettavan tahon lähettämäksi.

– Viestin luotettavuus on aina syytä varmistaa ennen kuin reagoi viestiin. Jos ei ole varma viestin lähettäjästä ja tarkoitusperästä, omia henkilö- tai pankkitunnuksia ei koskaan kannata lähettää tai syöttää linkin kautta avautuville sivustoille, Ihanus muistuttaa. 

Toimi näin, jos olet joutunut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi

Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:

  • Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.
  • Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.
  • Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
  • Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin: Henkilötietojani on viety tai vuotanut - Suomi.fi
  • Jos saat Kelan nimissä uudenlaisen epäilyttävän viestin, ilmoita siitä osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.

Lue lisää

Kela.fi-sivustolle on koottu ohjeet, joiden avulla Kelan verkkopalveluun voi kirjautua turvallisesti: Turvallinen asiointi OmaKelassa

Sivu päivitetty 25.6.2024