Kelan asiakasyhteisössä pääsee vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen – yhteisöstä toivotaan mahdollisimman monimuotoista
Kelassa on tänä vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Kela toivoo asiakasyhteisöstä mahdollisimman monimuotoista, jotta asiakkaiden erilaiset tarpeet tulevat huomioiduiksi. Marraskuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on yhdenvertaisesta kohtelusta ja tarpeita vastaavasta palvelusta.
Kelan asiakasyhteisön jäsenet voivat vaikuttaa Kelan palvelujen kehittämiseen. Tähän mennessä yhteisöön on liittynyt jo yli 1 400 jäsentä. Kela toivoo yhteisöön eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia jäseniä. Tavoitteena on, että kehitystyössä kuullaan yhä paremmin erilaisia asiakkaita.
– Olemme jo tähän mennessä saaneet hyviä tuloksia yhteisössä julkaistuista kyselyistä, ja opimme uutta eri asiakasryhmistämme. Toivomme asiakasyhteisöstämme mahdollisimman moniäänistä, jotta pystymme kehittämään Kela-asiointia entistä sujuvammaksi ja huomioimaan asiakkaiden erilaiset tarpeet, kertoo erityisasiantuntija Kimmo Taiminen Kelan asiakkuusyksiköstä.
Asiakasyhteisö on avoin kaikille jäseniksi haluaville, 16 vuotta täyttäneille henkilöille. Yhteisö toimii pääasiassa digitaalisissa ympäristöissä. Kutsut kyselyihin tulevat sähköpostiin, ja jokainen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Yhteisön toimintaan osallistutaan anonyymisti: annettuja vastauksia ei yhdistetä asiakastietoihin, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kyselyyn yhdenvertaisuudesta Kela-asioinnissa voi vastata 24.11. asti
Kelan tavoitteena on varmistaa asiakkaiden yhdenvertainen ja tarpeidenmukainen palvelu sekä palvelujen saavutettavuus kaikille asiakkaille. Marraskuussa asiakasyhteisössä selvitetään jäsenten kokemuksia yhdenvertaisesta kohtelusta ja tarpeita vastaavasta palvelusta Kelassa. Kyselyssä kartoitetaan asiakkaiden kokemuksia kohtaamisista Kelan kanssa ja esimerkiksi mahdollisista tilanteista liittyen epäasialliseen kohteluun tai erityistarpeiden huomioimiseen.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään asiakaskokemuksen kehittämisessä. Kyselyyn voi vastata 24.11.2024 asti Kelan asiakasyhteisössä.