Sosiaalipalveluiden työntekijä voi lähettää asiakkaansa asiakirjoja Kelaan etuustietopalvelu Kelmussa
Kela on ottanut etuustietopalvelu Kelmussa käyttöön uuden toiminnon, jonka avulla sosiaalipalveluiden työntekijä voi lähettää asiakkaan asiakirjoja Kelaan, jos asiakas on sitä pyytänyt. Toiminolla voi toistaiseksi lähettää vain perustoimeentulotuen asiakirjoja.
Etuustietopalvelu Kelmussa on avattu kaikille kunnille lokakuun aikana uusi Lähetä asiakirja -toiminto. Toiminnon avulla sosiaalipalveluiden työntekijä voi asiakkaansa pyynnöstä lähettää Kelaan perustoimeentulotuen hakemuksen, hakemuksen liitteeksi tarvittavan tiliotteen tai Kelan maksettavaksi tarkoitettuja perustoimeentulotuen laskuja.
Kun ammattilainen lähettää asiakirjat uudella toiminnolla, asiakirjat näkyvät saman tien Kelan järjestelmässä. Kelan ratkaisuasiantuntijan työ nopeutuu, ja parhaimmillaan asiakas saa päätöksensä nopeammin. Asiakirjat eivät vielä näy asiakkaalle OmaKelassa.
Kela suosittelee, että jatkossa asiakirjat lähetetään etuustietopalvelu Kelmussa, ei suojatulla sähköpostilla.
Uuden toiminnon käyttö alkanut varovasti
Toimintoa käytettiin ensimmäisen kuukauden aikana (1.10.–1.11.2022) lähes 700 kertaa, ja yhteensä kunnista lähetettiin 1050 asiakirjaa. Näistä suurin osa, 354 asiakirjaa, oli laskuja. Hakemuksia tuli 145 ja tiliotteita 198. Jos kokeiluvaihe lasketaan mukaan, toiminnon kautta on lähetetty Kelaan yhteensä noin 3 000 asiakirjaa.
Ennen kuin uusi toiminto otettiin käyttöön, sitä kokeiltiin ensin Hämeenlinnan ja sittemmin Helsingin ja Tampereen kanssa. Kokeilusta saadun palautteen perusteella työntekijät kokivat, että heillä on nyt enemmän aikaa asiakastyöhön ja että Kelan päätöksenteko on nopeutunut. Isona hyötynä nähtiin myös kunnan ja Kelan välisen yhteistyön syventyminen.
Uuden toiminnon käyttö on jatkunut kokeilussa mukana olleilla paikkakunnilla. Lisäksi asiakirjoja on lähetetty Kelaan esimerkiksi Mänttä-Vilppulasta, Seinäjoelta, Suonenjoelta, Pälkäneeltä, Ilmajoelta, Rovaniemeltä ja Espoosta.
Näin käytät Lähetä asiakirja -toimintoa
Kirjaudu etuustietopalvelu Kelmuun. Tarvitset kirjautumiseen vahvan sähköisen tunnistautumistavan ja Suomi.fi-valtuuden Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti. Pääset Lähetä asiakirja -toimintoon etuustietopalvelu Kelmun etusivun valikosta. Tutustu huolellisesti etusivulla olevaan ohjeeseen.
Valitse käyttötarkoitus Toimeentulotuki tai Muut etuudet. Kun haet asiakkaan tiedot henkilötunnuksella, Lähetä asiakirja -toiminto aktivoituu. Valitse asiakirjan tyyppi, kuten hakemus, selvitys sosiaalihuollosta, tiliote tai lasku. Kirjoita halutessasi asiakirjalle vapaamuotoinen lisätieto.
Voit lisätä yhteen lähetykseen useita saman asiakkaan asiakirjoja. Asiakirjat täytyy kuitenkin lisätä yksitellen, ja niille täytyy valita oikea asiakirjatyyppi. Huomioi sallittu tiedostomuoto ja tiedoston isoin sallittu koko. Yhden asiakirjan koko ei saa ylittää sallittua tiedostokokoa.
Muista myös tarkistaa ennen lopullista lähetystä, että asiakirjat ovat kyseisen asiakkaan asiakirjoja.
Tiedotteeseen on 25.11.2022 lisätty tarkennus, toiminnolla voi toistaiseksi lähettää vain perustoimeentulotuen asiakirjoja.