Tiedon liikkuvuuden parantaminen säästäisi koko yhteiskunnan varoja – Kela ja Hyvil nostavat SuomiAreenassa esiin ajankohtaisen ongelman | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Tiedon liikkuvuuden parantaminen säästäisi koko yhteiskunnan varoja – Kela ja Hyvil nostavat SuomiAreenassa esiin ajankohtaisen ongelman

Julkaistu 17.6.2024

Kela ja Hyvinvointialueyhtiö Hyvil järjestävät SuomiAreena-tapahtumassa keskustelun, jossa pureudutaan tiedon liikkuvuuden ongelmiin. Tilaisuus järjestetään Porissa Eetunaukion lavalla perjantaina 28.6.2024 klo 11–11.45. Keskustelun voi katsoa suorana lähetyksenä tai tallenteena MTV Katsomo -palvelusta.

Kelan, työllisyyspalveluiden ja hyvinvointialueen asiakas joutuu usein kärsimään siitä, että viranomaiset eivät voi jakaa tietoja keskenään. Pahimmillaan tiedon liikkuvuuden pullonkaulat estävät asiakasta saamasta tukea ajoissa, mikä voi aiheuttaa esimerkiksi syrjäytymistä tai ongelmien kasautumista.

Tiedon liikkuvuutta ja sen hyödyntämistä jarruttavat tällä hetkellä toiminnalliset, tekniset ja juridiset esteet. Teknologiaa hyödyntämällä asiakkaan orastaviin ongelmiin voitaisiin puuttua huomattavasti nykyistä aiemmin. Viranomaiset voisivat myös tarvittaessa huolehtia asiakkaan puolesta siitä, että olennaiset asiat tulevat huomioiduksi hänen tilanteessaan.

Asiakastiedon paremmalla hyödyntämisellä voitaisiin hillitä myös kustannusten kasvua. Tiedon avulla asiakkaan tilanteeseen pystyttäisiin puuttumaan entistä varhaisemmassa vaiheessa, jolloin kevyemmät sosiaali- ja terveyspalvelut riittäisivät ja raskailta ja kalliilta palveluilta vältyttäisiin. Moniammatillinen osallistuminen asiakkaan ja potilaan tilanteeseen toisi myös lisää inhimillisyyttä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin.

– Tiedon liikkuvuuden parantaminen säästäisi koko yhteiskunnan varoja. Sujuvasta tietojen liikkumisesta voisi pitkällä aikavälillä syntyä miljardien eurojen säästöt, sanoo Kelan pääjohtaja Outi Antila.

– Yhteiskunnan varojen säästämisen lisäksi pystyisimme tarjoamaan asiakkaille entistä laadukkaampia ja inhimillisempiä kokonaisvaltaisia palveluja. Sujuvasti liikkuva asiakastieto varmistaa sen, että toimimme asiakkaan tarve ja etu edellä, lisää Hyvilin toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västi.

Kelan ja Hyvilin keskustelussa etsitään vaikuttavia ratkaisuja esimerkkitapausten avulla

Kelan ja Hyvil Oy:n SuomiAreena-keskustelussa ”Tiedon liikkuvuus – sujuvia palveluita vai valvontayhteiskuntaa?” pureudutaan tiedon liikkuvuuden ongelmiin esimerkkien kautta.

Ratkaisuja ongelmiin etsivät Kelan johtava juristi Teija Hautera, Hyvil Oy:n toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västi, tietosuojavaltuutettu Anu Talus ja sosiaali- ja terveysministeriön sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan yksikön johtaja Aleksi Yrttiaho. Tilaisuuden kommenttipuheenvuoron pitää Kelan pääjohtaja Outi Antila. Keskustelun juontaa Nina Rahkola.

Kelan pääjohtaja Outi Antila osallistuu myös Satakunnan hyvinvointialueen keskusteluun ”Kännykällä sote-palveluihin, miksei?”. Tilaisuus järjestetään 25.6.2024 klo 13–13.45.

Sivu päivitetty 24.6.2024