Puheenvuoro: Työvoimapoliittisten lausuntojen toimittaminen Kelaan on yksi työllisyysalueiden tärkeimpiä tehtäviä | KelaSiirry sisältöön
Puheenvuoro

Puheenvuoro: Työvoimapoliittisten lausuntojen toimittaminen Kelaan on yksi työllisyysalueiden tärkeimpiä tehtäviä

Julkaistu 25.11.2024

Pasi Pajula

Pasi Pajula on Kelan toimeentuloturvaetuuksien osaamiskeskuksen päällikkö.

 

Kela ei voi maksaa työttömyystukia ilman työvoimapoliittisia lausuntoja. Siksi on tärkeää, että saamme lausunnot työllisyysalueilta sujuvasti ja lain edellyttämässä ajassa. Hyvällä varautumisella ja yhteistyöllä varmistamme, että asiakkaamme saavat tarvitsemansa tuet ja palvelut myös TE2024-uudistuksen jälkeen.

TE-palvelut 2024 -uudistus on loppusuoralla, ja kuntien työllisyysalueet aloittavat pian toimintansa. Myös Kela on tiiviisti mukana valmistelemassa työllisyyspalveluiden uudistusta.

Kelan tärkein TE2024-uudistukseen liittyvä tehtävä on työttömyystukien maksaminen asiakkaille. Esimerkiksi syyskuussa 2024 maksoimme työttömyystukea noin 187 000 ihmiselle. Teemme päätöksen työttömyystuen maksamisesta asiakkaalle hänen tilanteestaan annetun työvoimapoliittisen lausunnon perusteella.

Voimme tarvita myös perustoimeentulotuen käsittelyssä tietoa asiakkaan työvoimapoliittisesta tilanteesta, kuten työnhaun voimassaolosta. Tiedon saamisella on usein kiire, koska toimeentulotukihakemuksen lakisääteinen käsittelyaika on lyhyt.

Uudistuksen jälkeen Kela saa työvoimapoliittiset lausunnot kuntien työvoimaviranomaisilta ja KEHA-keskukselta. On asiakkaan kannalta olennaista, että saamme jatkossakin tarpeelliset tiedot hänen tilanteestaan ajoissa.

Tuemme työllisyysalueita muutoksessa

Lausuntojen toimittaminen Kelaan on yksi kuntien työllisyysalueiden tärkeimpiä tehtäviä. Jos emme saa lausuntoja lain edellyttämässä ajassa, emme voi maksaa työttömyystukia ajallaan. Jotta asiakkaat eivät tällaisissa viivästystilanteissa jäisi täysin ilman rahaa, joutuisimme turvaamaan tilannetta muun muassa maksamalla asiakkaille toimeentulotukea ja perimään sen myöhemmin takaisin heille maksettavasta työttömyystuesta.

Häiriöt työttömyystukien maksussa olisivatkin kaikkien kannalta ikäviä ja aiheuttaisivat lisäksi asiakaskyselyiden vyöryn sekä Kelaan että työllisyysalueille. Sujuvalla lausuntoprosessilla tällaiset ongelmat voidaan välttää.

Olisi poikkeuksellista, jos emme kohtaisi myös joitain ongelmia suurta TE2024-uudistusta toteuttaessamme. Hyvällä varautumisella ja yhteistyöllä kuitenkin turvaamme asiakkaidemme palveluiden sujumisen myös jatkossa.

Uudistuksen jälkeen on tärkeää myös seurata yhdessä asiakkaiden siirtymistä perustoimeentulotuelle ja pyrkiä aktiivisesti välttämään tilanteet, joissa asiakkaat jäisivät pelkän toimeentulotuen varaan.

Haluamme tukea uusia työllisyysalueita muutoksessa ja olemme julkaisseet muun muassa ohjeet työllisyysalueille. Ohjeet auttavat toimimaan Kelan kanssa työllisyyspalvelujen uudistuksessa.

Haluamme myös auttaa kumppaneitamme hyödyntämään Kelassa olevaa tietoa. Kelan tietotarjottimesta löytyy esimerkiksi alueellista ja valtakunnallista tilasto- ja tutkimustietoa työttömyydestä.
 

Hyvällä varautumisella ja yhteistyöllä turvaamme asiakkaidemme palveluiden sujumisen myös jatkossa.

Kelan ja työvoimaviranomaisten yhteydenpitoon tarvitaan sähköinen järjestelmä

Nykyisin, kun työvoimapoliittista lausuntoa ei ole annettu Kelan asiakkaalle ajoissa tai kun olemme tarvinneet lisätietoa työvoimapoliittisen lausunnon sisällöstä, olemme käyttäneet valtakunnallista, viranomaisille tarkoitettua puhelinpalvelua työllisyyspalveluiden kanssa asioimiseen. Tänä vuonna kelalaiset ovat soittaneet linjalle jo 70 000 kertaa.

Tulevaisuudessa puhelinpalvelun todennäköisesti korvaa ainakin osittain Kelan ja työvoimaviranomaisen välinen sähköinen tietojärjestelmä. Sen toteutuminen kuitenkin varmistuu vasta myöhemmin, joten siirtymävaiheen aikana ja mahdollisesti osin sen jälkeenkin Kela tarvitsee valtakunnallisen yhteydenottokanavan työllisyyspalveluihin. Toimiva, nopeasti palveleva ja keskitetty yhteydenottotapa nopeuttaa asiakkaan asian käsittelyä ja vähentää työmäärää sekä Kelassa että työllisyysalueilla.

Lue lisää

Verkkoseminaari 9.12.2024: Työvoimapoliittisen lausunnon merkitys yhteiselle asiakkaalle – webinaari työllisyysalueiden ammattilaisille

Sivu päivitetty 25.11.2024