Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus on valmistunut – tulkkeihin voi tulla muutoksia | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus on valmistunut – tulkkeihin voi tulla muutoksia

Julkaistu 7.11.2024

Kela on kilpailuttanut vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut koko maassa. Palveluntuottajien ja tulkkien muutokset eivät vaadi asiakkailta toimenpiteitä.

 

Kela on tehnyt hankintapäätökset vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta kaikille kuudelle hankinta-alueelle. Hankintapäätökset koskevat palveluntuottamista vuosina 2025–2026 sekä mahdollisina optiovuosina.

Kilpailutuksessa alueille valittiin yhteensä 222 palveluntuottajaa, joilla on kaikkiaan 825 tulkkia. Edellä mainittu palveluntuottajamäärä sisältää kaikki hankinta-alueet, jolloin yritys voi olla valittuna palveluntuottajana useammalle hankinta-alueelle. Lopulliset luvut voivat vielä muuttua. Palveluntuottajien tiedot on julkaistu kela.fissä.

Kela sai kilpailutuksessa kaikkiaan 243 tarjousta yhteensä 175 tulkkauspalveluyritykseltä. Tulkkeja oli mahdollisuus tarjota rekrytointisuunnitelman perusteella.

Näin tulkkauspalvelu uudistuu vuoden 2025 alussa

Tulevalla sopimuskaudella huomiota kiinnitetään erityisesti työelämätulkkausta käyttävien asiakkaiden tarpeisiin. Kela sujuvoittaa tulkkien järjestämistä työelämätulkkaukseen ja pyrkii siihen, että tulkit vaihtuisivat mahdollisimman vähän.

– Tulkkien vaihtumista ei voida kuitenkaan täysin välttää, koska moni asiakas toivoo samoja tulkkeja kuin muut asiakkaat. Lisäksi tulkit eivät aina ole saatavilla, esimerkiksi poissaolojen vuoksi. Tavoitteena on myös lisätä etätulkkauksen käyttöä ja rohkaista asiakkaita etätulkkauksen kokeiluun. Etätulkkaus mahdollistaa tulkkauksen saamisen usein lyhyelläkin varoitusajalla, osaamiskeskuksen päällikkö Mikko Toivanen sanoo.

Tulkkien muutokset eivät edellytä asiakkaalta toimenpiteitä

Hankintapäätösten myötä osa palveluntuottajista ja tulkeista vaihtuu. Asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse tehdä mitään. Vammaisten tulkkauspalvelukeskus ottaa asiakkaaseen yhteyttä, jos hänen tulkkilistallaan oleva tulkki ei ole enää käytettävissä 1.1.2025 alkaen tai jos hänen tulkkilistalle kannattaisi lisätä uusia tulkkeja. Osalla asiakkaista tulkkilistat eivät muutu.

Jos asiakas haluaa, hän voi myös itse tarkistaa tulkkilistansa ja ehdottaa siihen muutoksia. Vammaisten tulkkauspalvelukeskus neuvoo ja ohjaa kaikissa palvelua koskevissa kysymyksissä.

Kela on lähettänyt kaikille tulkkauspalvelun asiakkaille kirjeen, jossa kerrotaan, että palveluntuottajien ja tulkkien muutokset eivät edellytä asiakkailta toimenpiteitä.

Lue lisää:

Sivu päivitetty 21.11.2024