Voiko Kelan tuista kertoa helposti? Tutustu selkokieliseen kela.fi-sivustoon ja vastaa palautekyselyyn
Kelan selkokieliset verkkosivut tarjoavat helposti ymmärrettävää tietoa Kelan etuuksista. Palautekyselyssä voit kertoa mielipiteesi selkosivuista ja auttaa meitä kehittämään sivustoa.
Suomessa on arviolta 650 000–750 000 ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä, koska yleiskieli on heille liian vaikeaa. Kelalla on heitä varten selkokieliset verkkosivut suomeksi ja ruotsiksi. Sivut on perustettu vuonna 2019.
Selkosivuilla Kelan tuista kerrotaan keskeisimmät asiat helpolla suomen ja ruotsin kielellä. Usein tiiviit perustiedot riittävät asiakkaalle oman asian alulle saattamiseen. Tarvittaessa lisätietoa saa asiakaspalvelusta tai yleiskielisiltä sivuilta. Kela julkaisee sivuston sisällön joka vuosi myös painettuina esitteinä. Kela toivoo, että selkokieltä tarvitsevat asiakkaat löytävät selkokieliset materiaalit.
Selkosuomenkielisillä sivuilla oli vuonna 2024 yhteensä 369 000 kävijää. Eniten kävijöitä oli sivuilla, joilla kerrotaan työttömyystuista, eläkkeistä ja lapsiperheiden tuista. Selkoruotsinkielisillä sivuilla kävijöitä oli yhteensä 18 000. Luetuimmat sivut käsittelivät opiskelijan tukia, eläkkeitä ja lapsiperheiden tukia.
Kela kehittää sivustoa jatkuvasti. Sivujen visuaalinen ilme päivittyi vuoden alussa, kun etusivun valikkoon tuotiin uudet elämäntilannekohtaiset selkokuvat. Jatkossa tavoitteena on tuoda selkokuvia sivuston eri etuussisältöihin ja parantaa kuvien avulla sisältöjen ymmärrettävyyttä.
Nyt Kela on avannut selkosivuilla kyselyn, jolla se kerää palautetta sivustosta. Palautteen avulla Kela kehittää sivustoa entistä paremmaksi. Kysely on auki 12.–28.2.2025. Kysely on laadittu suomeksi ja ruotsiksi.
Tutustu selkokielisiin verkkosivuihin ja vastaa palautekyselyyn.
Lisätietoa asiakkaille
Kelan selkokielisiä esitteitä saa Kelan palvelupisteistä ja yhteistyökumppaneiden toimipisteistä. Esitteiden sähköiset versiot verkossa: www.kela.fi/esitteet-asiakkaille#selkokieliset-esitteet.