Rätten för anställda inom kommunens integrationstjänster att få förmånsuppgifter från FPA ändras inte vid årsskiftet
Vid årsskiftet överförs socialservicens uppgifter och rätten att få uppgifter i anslutning till dem till välfärdsområdena. Uppgifter som har att göra med integrationstjänster kvarstår emellertid hos kommunerna. Anställda som sköter dessa uppgifter har en lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA om klientens förmåner.
FPA har under hösten utrett om kommunanställdas rätt att få uppgifter ändras till följd av social- och hälsovårdsreformen. Bestämmelser om rätt att få uppgifter finns i flera olika lagar, och en del av bestämmelserna lämnar rum för tolkning.
Socialvårdsmyndigheternas uppgifter och rätten att få uppgifter i anslutning till dem överförs till välfärdsområdena. Uppgifter som har att göra med integrationstjänster kvarstår hos kommunerna. Skötseln av dessa uppgifter är även i fortsättningen förenad med rätt att från FPA få sådana uppgifter om klientens förmåner som är nödvändiga för att sköta uppgifterna.
Om en kommunanställd på grund av sina uppgifter har rätt att få uppgifter om sin klients förmåner, kan han eller hon även i fortsättningen smidigt kontrollera uppgifterna i FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu. För att kunna använda tjänsten behöver han eller hon ett verktyg för stark autentisering och en Suomi.fi-fullmakt som är tillräcklig för arbetsuppgifterna. Kelmu underlättar samarbetet mellan myndigheter och rätten för yrkesutbildade personer att få uppgifter för skötseln av gemensamma klienters ärenden.
Om den anställda inte har en lagstadgad rätt kan FPA bara lämna ut uppgifter om kunden ger sitt samtycke till FPA. Läs mer om rätten att få uppgifter från FPA.
Kommunens fullmaktsgivare ska ge behövliga och annullera överflödiga fullmakter
FPA:s e-tjänster är tillgängliga för kommunalt anställda förutsatt att dessa har de Suomi.fi-fullmakter som behövs. Förutom Kelmu kan FPA:s tidsbokningstjänst vara ett användbart verktyg för de anställda. I tidsbokningstjänsten kan man boka en tid till FPA:s tjänster åt sin klient.
För att fullmaktsgivaren ska kunna ge fullmakter till de anställda måste kommunen först ansöka om fullmaktsrätt hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Alla fullmaktsrätter kan sökas med samma ansökan. Efter det kan kommunens fullmaktsgivare bevilja de anställda de nödvändiga fullmakterna.
Vid årsskiftet lönar det sig också att gå igenom de anställdas fullmakter samt annullera överflödiga fullmakter. En fullmakt ska annulleras till exempel om en anställd övergår till att arbeta inom välfärdsområdet eller om hans eller hennes uppgifter ändras. Annulleringen kan göras till exempel under ett avbrott i Kelmu 29–31.12.2022. Läs myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas anvisning: Annullering av en fullmakt eller en begäran om fullmakt