Det går inte att ladda ner filen till egen enhet
Ibland kan ned- eller uppladdningen av en fil misslyckas på grund av anslutningsproblem och då får du ett felmeddelande. Vid nästa försök kan felmeddelandet dyka upp igen från cacheminnet. Då kan det löna sig att tömma webbläsarens cacheminne.
Det går inte att fylla i eller skriva ut blanketten
Om det inte går att fylla i eller skriva ut blanketten ska du kontrollera att du använder Adobe Reader. Du kan även byta enhet till exempel från en mobilenhet till en dator. Operativsystemens och webbläsarnas egna program för att läsa och se pdf-filer stöder inte nödvändigtvis blankettens alla egenskaper. Felen kan också bero på att du har en gammal eller felaktigt installerad version av Adobe Reader; då måste programmet installeras på nytt. Den nya versionen kan laddas ner avgiftsfritt på Adobes webbplats (get.adobe.com).
Ibland kan det förekomma problem med att fylla i blanketter särskilt i iPhone- och iPad-apparater. Då kan det hjälpa om du kan använda en dator i stället för en mobilenhet.
Felmeddelande på grund av lösenordsskydd
I vissa fall kan du få ett felmeddelande om att blanketten är lösenordsskyddad. Det här kan hända om du först har börjat fylla i blanketten i till exempel webbläsarens pdf-läsare och sedan fortsätter att fylla i den i ett annat program.
Blanketten fungerar korrekt när du först sparar den på din enhet utan att fylla i den. Öppna sedan blanketten i Adobe Reader och fyll i uppgifterna. Om du inte fyller i hela blanketten på en gång ska du komma ihåg att spara den och öppna den igen med Adobe Reader.