Ring FPA | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Ring FPA

Vår telefontjänst är öppen mån.–fre. kl. 9–16. 

Du kan identifiera dig på förhand i MittFPA. Logga in i MittFPA och välj Ring som identifierad. Du hittar länken längst ner under Hjälp med att sköta ärenden. Läs mer om hur du identifierar dig i MittFPA.

Sköt dina FPA-ärenden enkelt i MittFPA

I MittFPA kan du ansöka om förmåner, skicka bilagor och kontrollera behandlingstiden och betalningsdagen för din ansökan. I MittFPA kan du också lämna en begäran om uppringning

Servicenummer

Välj servicenummer enligt vad ditt ärende gäller. Telefontjänsten är i regel som mest belastad vid lunchtid och vid månadsskiftet.

Arbetslöshet och allmänt bostadsbidrag 020 692 230020 692 230

  • jämkad arbetslöshetsförmån
  • förmåner och åtgärder som avtalats med sysselsättningstjänsterna
  • grunddagpenning
  • arbetsmarknadsstöd
  • allmänt bostadsbidrag

Kontakta FPA om du har frågor om arbetslöshetsförmåner som betalas av FPA. Du kan skicka ett meddelande till oss i MittFPA eller ringa vårt servicenummer.

Kontakta sysselsättningstjänsterna om din fråga gäller

  • anmälan som arbetssökande
  • skyldigheten att söka arbete
  • ett arbetskraftspolitiskt utlåtande
  • karenstiden för arbetslöshetsförmåner
  • sysselsättningsfrämjande service.

Du hittar kontaktuppgifter till sysselsättningstjänsterna på Arbetsmarknadstorgets regionala sidor.

Du kan också vända dig till den riksomfattande rådgivningstjänsten om utkomstskydd för arbetslösa.

Barnfamiljer 020 692 226020 692 226

  • underhållsstöd
  • barnbidrag
  • barnavårdsstöd
  • föräldradagpenningar

Indrivningscentret 020 634 4940020 634 4940

Vi betjänar mån.–fre. kl. 10–15.

  • återkrav av stöd
  • indrivning av underhållsbidragsskuld och betalningsbefrielse
  • indrivning av borgensfordran på studielån och betalningsbefrielse
  • indrivning av hälsovårdsavgift för högskolestuderande.

Kontakta indrivningscentret om du vill avtala om en betalningsplan eller ställa frågor om indrivning. Om du vill fråga om ett beslut om återkrav ska du ringa servicenumret för den förmån som återkravet gäller.

Läs mer om FPA:s indrivningscenter.

Internationella situationer 020 634 0300020 634 0300

Vi betjänar mån.–fre. kl. 10–15.

  • FPA-förmåner när du reser utomlands eller flyttar till Finland

Om ditt ärende gäller bostadsbidrag för pensionstagare, underhållsstöd, studiestöd, utkomststöd eller allmänt bostadsbidrag, ska du välja servicenumret för det ämnesområdet.

Läs mer om Centret för internationella ärenden.

Kunder med spärrmarkering 020 635 3500020 635 3500

Läs mer om spärrmarkering.

Pensioner 020 692 222020 692 222

  • bostadsbidrag för pensionstagare
  • intyg och kort för pensionstagare
  • efterlevandepension
  • barnpension
  • rehabiliteringsstöd
  • sjukpension
  • garantipension
  • ålderspension

Rehabilitering och handikappbidrag 020 692 225020 692 225

  • handikappbidrag för personer under 16 år
  • handikappbidrag för personer över 16 år
  • vårdbidrag för pensionstagare
  • rehabilitering
  • rehabiliteringspenning
  • funktionshinderkort

Sjukdom och kort 020 692 224020 692 224

  • specialvårdspenning
  • det europeiska sjukvårdskortet
  • FPA-kortet
  • läkemedelsersättningar
  • reseersättningar och FPA-taxi
  • sjukvårdsersättningar
  • sjukdagpenning
  • dagpenning vid smittsam sjukdom

Det finns i varje landskap två serviceproducenter av vilka taxiresor som ersätts av FPA kan beställas. Du kan själv välja vilkendera serviceproducenten du vill anlita för din resa.

Beställningsnumren hittar du här.

Studier och värnplikt 020 692 229020 692 229

  • studiestöd
  • stöd för skolresor
  • studielånskompensation
  • militärunderstöd
  • hälsovårdsavgift för högskolestuderande
  • ränteunderstöd

Utkomststöd 020 692 227020 692 227

  • grundläggande utkomststöd
  • betalningsförbindelser (t.ex. läkemedel, glasögon)
  • hyresgaranti

Hittar du inte rätt servicenummer för din situation?

Välj det nummer som bäst passar din situation. Vid behov hänvisar vi dig vidare.

Det går inte att ringa till ett enskilt FPA-serviceställe. Ring vår telefontjänst, där vi i de flesta fall kan sköta ditt FPA-ärende genast.

Här kan du se serviceställenas öppettider och adresser.

Identifiera dig för telefontjänsten på förhand i MittFPA

Du kan identifiera dig innan du ringer till FPA. Identifieringen gör ditt samtal snabbare och tryggare, eftersom vår kundrådgivare ser dina uppgifter genast när hen svarar. Identifieringen görs i MittFPA.

Du kan också ringa FPA utan att identifiera dig på förhand. I så fall identifieras du på annat sätt under samtalet.

Så här identifierar du dig för telefontjänsten i MittFPA:

  1. Logga in i MittFPA med dina bankkoder eller ditt mobilcertifikat.
  2. Välj Begär uppringning. Du hittar länken längst ner under Hjälp med att sköta ärenden.
  3. Ange det telefonnummer från vilket du ringer och tryck på Beställ kod.
  4. Du får en engångskod som är giltig i en halv timme.
  5. Om du är inloggad med din smarttelefon kan du ringa servicenumret direkt genom att trycka på telefonnumret i MittFPA. Då behöver du inte ange koden separat.
  6. Alternativt kan du ringa FPA:s servicenummer och knappa in den kod du fått i din telefon enligt de anvisningar du får medan du väntar på svar. 

Om du sköter någon annans ärenden per telefon rekommenderar vi att du identifierar dig på förhand eftersom det gör att du kan uträtta ärenden snabbare. Under samtalet kontrollerar vår kundrådgivare att du har fullmakt att uträtta den andra personens ärenden.

Letar du efter det här?

Telefontjänsten är stängd under veckoslut och helgdagar.

Samtal till FPA:s servicenummer är avgiftsbelagda. Priset gäller även väntetid.

Avgiften debiteras enligt prislistan för ditt telefonabonnemang

  • lokalnätsavgift (lna) om du ringer från ett fast nät
  • mobilsamtalsavgift (msa) om du ringer från en mobiltelefon
  • samtalsavgift för det aktuella landet om du ringer från utlandet.

Om ditt abonnemang har ett samtalspaket kan du kontrollera med operatören om 020-nummer ingår.

FPA:s telefontjänst har en återuppringningstjänst där du kan lämna en begäran om återuppringning medan du väntar. Vi kan ta emot ett begränsat antal begäranden. Återuppringning erbjuds under väntetiden om det finns lediga tider för återuppringning.

Du kan lämna en begäran om återuppringning antingen till det nummer du ringde från eller till ett annat nummer.

Om du lämnar en begäran om återuppringning kommer vår kundrådgivare att ringa dig en gång. Om vi inte får tag på dig skickar FPA ett textmeddelande där vi ber dig ringa FPA på nytt.

När FPA ringer upp sina kunder kommer samtalen vanligen från numret 020 692 219 eller 020 634 1611. När vi ringer tillbaka till dig är samtalet avgiftsfritt. 

Du kan också lämna en begäran om uppringning i MittFPA. Begäran kan göras för innevarande eller nästa arbetsdag.

Vi spelar in inkommande och utgående samtal i kundtjänsten. Du kan läsa mer om inspelning i dataskyddsbeskrivningen.

Vi följer upp hur nöjda kunderna är med de tjänster vi tillhandahåller genom en kundenkät. Vi skickar enkäten via SMS från numret 018 444 033, 018 444 034 eller 018 444 569. Att besvara enkäten är kostnadsfritt. Du kan läsa mer om våra kundenkäter i avsnittet Om FPA.
Du kan läsa mer om kundenkäten under Om FPA.

Läs mer

Aktuellt 

Effekterna av kriget i Ukraina

Läs svaren på vanliga frågor gällande kriget i Ukraina och FPA-förmånerna.

Läs svaren