Om du har spärrmarkering | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Om du har spärrmarkering

Om en person på goda grunder misstänker att hens egen eller familjens säkerhet är hotad, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på personens begäran besluta att hens hemkommun och adressuppgifter inte får lämnas ut från befolkningsdatasystemet, utom till vissa myndigheter. Det här kallas spärrmarkering.

Vi rekommenderar att du sköter dina ärenden på nätet eller per telefon.

MittFPA

Som kund med spärrmarkering kan du sköta dina FPA-ärenden tryggt och enkelt på nätet. Logga in i MittFPA med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat. I e-tjänsten ser du alla dina uppgifter.

Telefontjänst

FPA betjänar kunder med spärrmarkering på numret 020 635 3500 vardagar kl. 9–16. Betjäning ges på svenska, finska och engelska. Vi rekommenderar att du på förhand identifierar dig för telefontjänsten i MittFPA.

Begär uppringning

Du kan lämna en begäran om uppringning i MittFPA. Begäran kan göras för innevarande eller nästa arbetsdag.

På ett serviceställe

Våra kundrådgivare på FPA:s serviceställen ser inte uppgifter som är spärrmarkerade. Vid behov skickar kundrådgivaren en kontaktbegäran till den enhet som sköter ärenden som omfattas av spärrmarkering, och den enheten kontaktar dig senare. Du kan också sköta dina ärenden på serviceställets kunddator.

Informationen om spärrmarkeringen överförs tillsammans med kontaktuppgifterna

De myndigheter som får personens kontaktuppgifter får också information om spärrmarkeringen.

Senast ändrad 10.3.2025