Om du har spärrmarkering
Vi rekommenderar att du sköter dina ärenden på nätet eller per telefon.
MittFPA
Du kan sköta dina ärenden både enkelt och skyddat i e-tjänsten. Logga in till MittFPA med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Du ser alla dina uppgifter i e-tjänsten.
Per telefon
Genom att ringa servicenumret 020 635 3500 vardagar kl. 9–16 får du svar på dina frågor. Servicenumret betjänar även på finska och engelska.
På serviceställena
Servicestället kundservice ser inte dina uppgifter om du har en spärrmarkering. Då kontaktas du senare av FPA:s enhet som har hand om kunder med spärrmarkering. Du kan ändå sköta dina ärenden på serviceställenas och servicepunkternas kunddatorer.
På bokad tid
Trots spärrmarkering kan du boka telefontid på nätet. Läs mer om tidsbokning.
Spärrmarkering överförs med kontaktuppgifter
Om en person har grundad och uppenbar anledning att misstänka att hans eller hennes eller familjens hälsa eller säkerhet är hotad, kan myndigheten för digitalisering och befolkningsdata besluta om, att personens uppgifter om hemkommun och bostad samt adress får utlämnas från befolkningsdatasystemet enbart till särskilda myndigheter. De myndigheter som får personens kontaktuppgifter får också information om spärrmarkeringen.