Begär uppringning
Du kan använda MittFPA för att lämna en begäran om att telefontjänsten ska ringa upp dig. Vi kan ta emot ett begränsat antal begäranden. Om det inte finns några lediga tider i systemet kan du ringa vår telefontjänst.
Du kan lämna en begäran om uppringning för innevarande eller nästa arbetsdag. Vår kundrådgivare ringer dig inom en halvtimme från den tid du har valt.
Nytt om tidsbokning – lämna en begäran om uppringning i MittFPA
Tidigare bokades tid till telefontjänsten via ett tidsbokningssystem. Du kan fortfarande kontrollera eller avboka din tid i tidsbokningssystemet om FPA eller FPA:s samarbetspartner har bokat en tid för dig. Du kan dock inte längre själv boka en tid i tidsbokningssystemet.
Nu kan du använda MittFPA för att begära att vår telefontjänst ska ringa upp dig.
Så här gör du för att begära uppringning i MittFPA
- Logga in i MittFPA med dina bankkoder eller ditt mobilcertifikat.
- Välj Begär uppringning. Du hittar länken längst ner under Hjälp med att sköta ärenden.
- Ange ditt telefonnummer och välj vilket språk du vill använda. Du kan välja mellan svenska, finska och engelska.
- Välj ämne och tid för samtalet. Skicka in uppgifterna.
- Notera den tid du har bokat. Du får inte någon separat påminnelse om din samtalstid.
- Logga ut från MittFPA.
Du kan inte ändra eller avboka en begäran om uppringning. Du kan inte heller kontrollera tiden för uppringningen i MittFPA. Notera den tid du har bokat.
När du lämnar en begäran om uppringning i MittFPA ringer vår kundrådgivare upp dig en gång. Om vi inte får tag på dig skickar FPA ett textmeddelande där vi ber dig ringa FPA på nytt.
När FPA ringer upp sina kunder kommer samtalen vanligen från numret 020 692 219 eller 020 634 1611. Det kostar inget att bli uppringd.
Har du fått en tid bokad för dig till telefontjänsten eller ett serviceställe?
I tidsbokningssystemet kan du kontrollera en tid som FPA eller FPA:s samarbetspartner har bokat för dig till telefontjänsten eller ett serviceställe. Du kan också avboka din tid i tidsbokningssystemet.
Om du har en telefontid ringer vår kundrådgivare upp dig på överenskommen tid från numret 020 692 219 eller 020 634 1611. Ta fram i förväg alla dokument som rör ditt ärende. Det kan till exempel vara ett löneintyg eller ett läkarintyg. Det kostar inget att bli uppringd.
- Logga in i tidsbokningssystemet med dina bankkoder eller ditt mobilcertifikat.
- Välj Visa bokningar på startsidan.
- Välj den tid som du vill kontrollera eller avboka. I slutet av raden klickar du på Visa eller Avboka.
- Om du vill avboka en tid klickar du på Avboka. Välj sedan orsaken till avbokningen och bekräfta den.
- När du är klar loggar du ut ur systemet.
Du kan inte själv boka tid till FPA:s tjänster i tidsbokningssystemet. Bokningen görs via FPA:s telefontjänst eller på FPA:s serviceställe. FPA:s samarbetspartner kan också boka tid för dig till FPA:s telefontjänst.
Du kan kontrollera eller avboka en bokad tid för en annan person, om personen har gett dig en Suomi.fi-fullmakt som heter Uträtta ärenden gällande socialskyddsförmåner. Vårdnadshavare kan kontrollera eller avboka en tid för sitt minderåriga barn utan separat fullmakt. En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan kontrollera eller avboka en tid för en fullmaktsgivare, om fullmakten har fastställts hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Läs mer om att sköta FPA-ärenden för en annan person.
För att kontrollera eller avboka en tid för en annan person ska du först logga in i tidsbokningssystemet med dina egna koder. På förstasidan väljer du Sköta ärenden för en annan person. Välj den person vars ärende du vill sköta.
I FPA:s tidsbokningssystem kan du också se innehållet i tidigare tidsbokningar för någon annan.