Få snabbt hjälp av chattbotten och i MittFPA-chatten
FPA:s chattbot FPA-Folke är tillgänglig 24 timmar om dygnet i MittFPA och på webbplatsen fpa.fi.
På vardagar svarar vår kundtjänst också på frågor i MittFPA-chatten. MittFPA-chatten är under utveckling och är avsedd för snabba ärenden och råd om hur man använder MittFPA.
Chattbotten FPA-Folke
FPA-Folke ger snabbt och enkelt råd i alla skeden av ansökan om förmåner. Vår chattbot ger allmän information om förmåner och hänvisar vid behov till kundtjänsten.
FPA-Folke svarar på frågor på svenska och finska om följande förmåner:
- kort från FPA
- rehabilitering
- förmåner för barnfamiljer
- förmåner för studerande
- militärunderstöd
- utkomststöd
- arbetslöshetsförmåner
- allmänt bostadsbidrag.
FPA-Folke hjälper dig också när du använder MittFPA. När du ansöker om föräldradagpenning eller utkomststöd får du hjälp på svenska och finska.
FPA-Folke vet var du befinner dig på webbplatsen fpa.fi
FPA-Folke vet på vilken sida du befinner dig på när du ställer en fråga till den. Den kan därför ge dig svar som är relevanta för den förmån du läser om.
Exempel
Du kommer till sidorna om moderskapsunderstöd på fpa.fi och ber FPA-Folke om hjälp. FPA-Folke förstår att du är på sidorna om moderskapsunderstöd även om du inte nämner moderskapsunderstödet i din fråga.
Chattbotten och datasäkerheten
FPA-Folke betjänar kunder på en allmän nivå och dataskyddet beaktas.
Tjänsten är anonym. Av datasäkerhetsskäl ska du inte ange dina personuppgifter i chatten.
MittFPA-chatten
Vår kundtjänst kan hjälpa dig med snabba frågor i MittFPA-chatten mån.–fre. kl. 12.00–15.30. Du hittar chatten på MittFPA:s förstasida, längst ner under Hjälp med att uträtta ärenden. Chatten är under testning och under testperioden betjänar vi endast på finska.
När du använder chatten är du identifierad och därför är det också möjligt att behandla personuppgifter. I chatten kan du fråga vår kundrådgivare om att skicka bilagor eller få digitalt stöd till exempel för att använda MittFPA.
Vi rekommenderar att du ringer FPA:s telefontjänst om du vill fråga om ett beslut du fått eller om du har mer allmänna frågor om de olika förmånerna.
MittFPA-chatten är en ny tjänst och vi samlar in respons från kunderna för att förbättra den.