FPA förbereder en upphandling av system för förmånshandläggning
FPA moderniserar sina datasystem för förmånshandläggning och förbereder en upphandling i anslutning till detta. Syftet med reformen är att förbättra kundupplevelsen och göra förmånshandläggningen smidigare.
FPA håller på att genomföra ett strategiskt utvecklingsprogram, Eepos, genom vilket FPA reformerar verkställandet av den sociala tryggheten fram till 2030-talet.
FPA:s styrelse beslöt 19.12.2023 att FPA inleder en upphandling av datasystem för förmånshandläggning. Genom upphandlingen skaffar FPA de plattformar som behövs för att modernisera förmånshandläggningen, de digitala tjänsterna, hanteringen av kundrelationer och dataöverföringen och som gör det möjligt att ta i bruk framtidens tjänster.
Upphandlingen omfattar också de aktörer som hjälper att implementera de tjänster som behövs på de nya plattformarna.
Som anbudsförfarande tillämpas konkurrenspräglad dialog.
Upphandlingsannonsen publiceras i början av 2024 och upphandlingen genomförs så att FPA fattar ett upphandlingsbeslut och ingår ett avtal i början av 2025.
– Den här upphandlingen kommer att ge oss de redskap som behövs för att vi fram till början av 2030-talet ska kunna skapa en ny, kundorienterad verksamhetsmodell i enlighet med FPA:s strategi. Resultaten av utvecklingsprogrammet underlättar på ett konkret sätt vardagen för både våra kunder och våra anställda, säger FPA:s generaldirektör Outi Antila.
FPA informerar närmare i januari om upphandlingen och när den inleds.