Upphandlingen av tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning klar – förändringar gällande tolkarna möjliga | FPAGå till innehållet
Meddelande

Upphandlingen av tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning klar – förändringar gällande tolkarna möjliga

Publicerad 7.11.2024

FPA har upphandlat tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning i hela landet. Ändringarna gällande serviceproducenterna och tolkarna kräver inga åtgärder av kunderna.

 

FPA har fattat upphandlingsbeslut om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning för alla sex upphandlingsområden. Upphandlingsbesluten gäller tillhandahållande av tjänster för åren 2025–2026 samt eventuella optionsår.

Vid konkurrensutsättningen valdes för områdena sammanlagt 222 serviceproducenter som har sammanlagt 825 tolkar. Det nämnda antalet serviceproducenter innefattar alla upphandlingsområden, och då kan företaget ha blivit valt som serviceproducent för flera upphandlingsområden. De slutliga antalen kan ännu ändra. Uppgifter om serviceproducenterna har publicerats på fpa.fi.

Vid konkurrensutsättningen inkom sammanlagt 243 anbud från totalt 175 tolktjänstföretag. Det var också möjligt att offerera tolkar utgående från en rekryteringsplan.

Så här omorganiseras tolktjänsten från och med början av 2025

Under den kommande avtalsperioden fäster man särskild uppmärksamhet vid behoven hos kunder som använder tolktjänst för arbetsrelaterade situationer. FPA kommer att göra det smidigare att ordna tolkar för arbetsrelaterade situationer och strävar efter att tolkarna byts så lite som möjligt.

Det går dock inte att helt undvika att tolkarna byts eftersom många kunder önskar samma tolkar som andra kunder. Dessutom är tolkarna inte alltid tillgängliga, till exempel på grund av frånvaron. Ett annat mål är att öka användningen av distanstolkning och uppmuntra kunderna att prova på distanstolkning. Genom distanstolkning är det ofta möjligt att få en tolk också med kort varsel, säger Mikko Toivanen, kompetenscenterchef.

Ändringarna gällande tolkarna kräver inga åtgärder av kunderna

I och med upphandlingsbesluten byts en del av serviceproducenterna och tolkarna. Kunden behöver dock inte göra någonting. Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning kontaktar kunden om en tolk som finns med på kundens tolklista inte längre är tillgänglig från och med 1.1.2025 eller om det skulle löna sig att lägga till nya tolkar till listan. För en del kunder förblir deras tolklistor oförändrade.

Om kunden vill kan hen själv kontrollera sin tolklista och föreslå ändringar i den. Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning ger råd och handledning i alla frågor som gäller tjänsten.

FPA har skickat ett brev till alla tolktjänstkunder med information om att ändringarna gällande serviceproducenterna och tolkarna inte kräver några åtgärder av kunderna.

Läs mer:

Senast ändrad 21.11.2024