Resultaten av FPA:s enkät om taxitjänster: smidigt samarbete – mer information
FPA har kartlagt vilka erfarenheter aktörer inom hälso- och sjukvården och serviceproducenter inom rehabilitering har av de taxitjänster som ersätts av FPA. Enligt dem som svarade på FPA:s enkät fungerar taxitjänsterna huvudsakligen väl, men tydligare anvisningar och mer ingående information efterlyses, särskilt i samband med olika förändringar.
FPA kartlade sina samarbetspartners syn på taxitjänsterna genom en webbenkät 16.10.2023–5.11.2023. Enkäten som besvarades av 232 yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och rehabilitering gav värdefull respons om verksamhetsmodellen för taxitjänsterna, serviceproducenternas verksamhet och tillgången till information.
Även om merparten av dem som svarade på enkäten upplevde att de har fått tillräckligt med information om taxitjänsterna, kom det fram att anvisningarna och kommunikationen behöver förbättras särskilt i samband med förändringar, såsom när man införde en modell med två serviceproducenter år 2022.
Det smidiga samarbetet med serviceproducenterna och att det går snabbt att beställa taxi var något som man var nöjd med. Man efterlyste dock en möjlighet att kunna beställa taxi även digitalt, inte bara per telefon. Den främsta oron gällde taxitjänsternas tillförlitlighet, det vill säga förseningar och inställda transporter.
Även om det i varje landskap finns två serviceproducenter som ordnar taxiresor som ersätts av FPA, kom det fram att största delen av aktörerna inom hälso- och sjukvården och serviceproducenterna inom rehabilitering inte frågar kunderna vilkendera serviceproducenten de vill anlita.
FPA strävar efter att kontinuerligt förbättra servicen och att säkerställa att den är av god kvalitet. Att samla in respons av kunder och intressentgrupper är en del av den aktiva uppföljningen och hjälper FPA att utveckla taxitjänsterna så att de blir mer kundorienterade och fungerar bättre.