FPA:s chattbot svarar nu också på frågor om rehabilitering | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA:s chattbot svarar nu också på frågor om rehabilitering

Publicerad 24.3.2025

Chattbotten FPA-Folke kan nu också svara på frågor som gäller FPA-rehabilitering. Kunderna får information om olika rehabiliteringsalternativ, och FPA-Folke ger även råd gällande ansökningsprocessen och vilka bilagor som behövs för ansökan.

FPA:s chattbot FPA-Folke ger nu kunderna råd också i ärenden som gäller rehabilitering. Den berättar bland annat vad rehabilitering innebär, vilka rehabiliteringsalternativ det finns, hur ansökningsprocessen framskrider och vilka bilagor som behövs för ansökan. Den kan också ge information om handläggningstider och var kunderna kan följa hur handläggningen av den egna ansökan framskrider, samt hänvisar kunderna till tjänsten för sökning av serviceproducent.

FPA-Folke svarar på frågor om rehabilitering på FPA:s webbplats på sidan fpa.fi/rehabilitering. Rådgivning på finska ges av chattbotten Kela-Kelpo på sidan www.kela.fi/kuntoutus.

Rehabilitering är en viktig och omfattande helhet som berör en stor del av FPA:s kunder. Att chattbotten nu kan ge information om rehabilitering är till hjälp särskilt för sådana kunder som gärna uträttar ärenden självständigt, föredrar webbtjänster och vill uträtta ärenden skriftligt.

Flexibel tjänst som ständigt utvecklas

FPA-Folke betjänar kunderna mångsidigt och flexibelt dygnet runt. Den lär sig hela tiden nytt utifrån kundernas frågor. Det här gör att chattbotten hålls uppdaterad och kan reagera snabbt på förändringar i kundernas behov.

– Om kundens situation visar sig vara för komplicerad för chattbotten, kan den hänvisa kunden vidare till en lämplig servicekanal, såsom MittFPA eller telefontjänsten. På det viset får kunden alltid den hjälp hen behöver, förklarar Antti Lankia, planerare vid FPA.

Att FPA-Folke nu kan svara på frågor om de olika rehabiliteringstjänsterna är ytterligare ett steg framåt. I framtiden kommer chattbotten att utvecklas vidare och kunna ge information också om andra hälsorelaterade förmåner.

– Utvecklingen av FPA-Folke stöder FPA:s mål att erbjuda kunderna aktuella och tillgängliga tjänster i alla livssituationer, sammanfattar Antti Lankia.

FPA-Folke och Kela-Kelpo har betjänat kunderna sedan 2020. Under den här tiden har de besvarat frågor om grundläggande utkomststöd, familjeförmåner, bostadsbidrag, förmåner för studerande och militärunderstöd. Under 2024 förde kunderna över 114 000 diskussioner med chattbottarna. 

Närmare information för kunderna

Testa chattbotten på fpa.fi med frågor om rehabilitering
Läs mer om FPA-Folke

 

 

Senast ändrad 24.3.2025