Anbudsförfarande för produkter till moderskapsförpackningen för 2026 har inletts – anbud begärs också på en boll | FPAGå till innehållet
Meddelande

Anbudsförfarande för produkter till moderskapsförpackningen för 2026 har inletts – anbud begärs också på en boll

Publicerad 15.8.2024

FPA har inlett ett anbudsförfarande för produkter till moderskapsförpackningen för 2026. I anbudsförfarandet betonas ansvarsfullhet, hållbarhet och kvalitet. Det här året begärs för första gången också anbud på en boll.

Produkterna i FPA:s moderskapsförpackning konkurrensutsätts årligen. Anbudsförfrågan för moderskapsförpackningen för 2026 har nu publicerats på annonseringskanalen för offentliga upphandlingar, Hilma. Anbud kan lämnas fram till 18.11.2024 kl. 16.00. Produkter för cirka 30 000 moderskapsförpackningar upphandlas.

Även det här året betonar FPA kvalitet vid upphandlingen av produkterna. Det viktade värdet för priset är 20 % och för kvaliteten 80 %. I kvalitetskraven bedöms produktens funktionalitet, kvaliteten på material och utformning, innovation och anpassningsbarhet samt användningen av ekologisk bomull.

I enlighet med regeringsprogrammet begär FPA i år för första gången anbud på en boll.

- FPA hoppas att man kan ta med en boll i förpackningen, vilket skulle främja interaktionen mellan barn och förälder samt uppmuntra dem att röra på sig, säger planerare Veera Petäjä.

Moderskapsförpackningen utvecklas utifrån respons

Såsom tidigare år beaktas kundrespons också vid anskaffningen av produkter till moderskapsförpackningen för 2026.

- I responsen kommer frågan om ansvarsfullhet ofta fram. För oss betyder det produkter som är hållbara. Produkter av god kvalitet kan användas längre. Man kan ge produkterna till bekanta när man inte längre har behov av produkterna i den egna familjen. Arbetet med att utveckla ansvarsfullheten hos moderskapsförpackningen är en del av helheten i FPA:s arbete för ökad ansvarsfullhet, konstaterar Petäjä.

Utöver kundresponsen för FPA även en aktiv dialog med anbudsgivarna. I och med positiv respons från anbudsgivarna innehåller anbudsförfrågan i likhet med förra året en moodboard (inspirationskarta). Moodboarden ger inspiration för produkternas färgskala och motiv. Idéen till en moodboard kom från anbudsgivarna.

Eventuella frågor om anbudsförfrågan gällande produkterna ska ställas via tjänsten Tarjouspalvelu på det sätt som anges i anbudsförfrågan. FPA:s sakkunniga kan tyvärr inte svara på frågor om anbudsförfrågan som skickas direkt till dem.
 

 

Senast ändrad 15.8.2024