Bluff-sms som ser ut att komma från MittFPA (OmaKela) cirkulerar – så upptäcker och bekämpar du bedrägerier | FPAGå till innehållet
Meddelande

Bluff-sms som ser ut att komma från MittFPA (OmaKela) cirkulerar – så upptäcker och bekämpar du bedrägerier

Publicerad 19.6.2024

Det sprids för närvarande ett stort antal bluff-sms som ser ut att komma från FPA men som i verkligheten skickas av bedragare som genom så kallat nätfiske försöker få tag på FPA-kunders bankkoder. FPA påminner om att FPA aldrig ber om kundernas person- eller bankuppgifter per sms eller e-post.

FPA har i dag fått många anmälningar om bluff-sms, genom vilka bedragare försöker komma åt finländares personuppgifter. Mottagaren av meddelandet kan till exempel bli ombedd att öppna länkar, logga in i en e-tjänst med sina bankkoder eller skicka sina uppgifter. Som avsändare anges MittFPA (OmaKela), men i verkligheten kan uppgifterna hamna i händerna på nätbrottslingar. 

– Vi vill påminna våra kunder om att FPA aldrig ber om personuppgifter per sms eller e-post. Det är bara på adressen www.fpa.fi (kela.fi) som det är tryggt att logga in i e-tjänsten MittFPA (OmaKela). Adressen kan med fördel sparas till exempel bland favoriterna i webbläsaren och då är inloggningen både snabb och trygg, säger Jouni Ihanus, chef för centret för teknisk lägesbild vid FPA. 

Bedrägerierna ändrar form

Bluffmeddelanden ändrar ständigt form. Man ska alltid vara på sin vakt om man får ett meddelande där man ombeds lämna information eller logga in via en länk.

I det senaste bluffmeddelandet har bokstaven l i e-tjänstens finska namn OmaKela ersatts med ett stort i, båda i en länk och i namnet på avsändaren. Det här är svårt att upptäcka. Bedragarnas avsikt är att få meddelandet att se ut som att det kommer från en pålitlig källa.

– Man ska alltid försäkra sig om meddelandets tillförlitlighet innan man reagerar. Om det inte är säkert vem avsändaren är eller vad avsikten med meddelandet är ska du aldrig mata in dina person- eller bankuppgifter på webbplatser som öppnas via en länk, påminner Ihanus. 

Gör så här om du har utsatts för försök till nätfiske

Om du har hamnat på en webbplats som verkar suspekt eller om du har fått ett meddelande där du uppmanas att ange personlig information eller logga in, gör så här:

Svara inte på meddelandet och fyll inte i dina uppgifter på webbplatsen.

Klicka inte på länkar i meddelandet eller på webbplatsen och skicka inte dina uppgifter vidare.

Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du genast kontakta bankens kundtjänst. Gör sedan en brottsanmälan till polisen.

Om du misstänker att dina personuppgifter har hamnat i fel händer, se anvisningarna i tjänsten Suomi.fi: Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut – Suomi.fi

Om du får ett nytt suspekt meddelande som ser ut att komma från FPA ska du anmäla det till adressen tekninentuki@kela.fi.

Läs mer

På fpa.fi finns anvisningar för trygg inloggning i FPA:s e-tjänst: Sköta ärenden tryggt i MittFPA

Senast ändrad 25.6.2024