Bluffmeddelanden i FPA:s namn – nytt bedrägeriförsök ber mottagaren ändra sina sjukförsäkringsuppgifter | FPAGå till innehållet
Meddelande

Bluffmeddelanden i FPA:s namn – nytt bedrägeriförsök ber mottagaren ändra sina sjukförsäkringsuppgifter

Publicerad 17.3.2025

För närvarande cirkulerar många bluffmeddelanden i FPA:s namn. Mottagaren kan till exempel ombes ändra sina sjukförsäkringsuppgifter. Meddelandena leder mottagaren till en webbplats där brottslingar fiskar efter bank- och personuppgifter. FPA skickar inte länkar per sms eller e-post till sina kunder.

FPA har under mars fått ovanligt många anmälningar om bluff-sms, genom vilka bedragare försöker komma åt finländares personuppgifter. I de meddelanden som cirkulerar ombes mottagaren till exempel att ändra sina sjukförsäkringsuppgifter. Länken i meddelandet leder dock till en bluffsida där inmatade uppgifter hamnar i händerna på cyberbrottslingar. 

– I dag kan bluffsidor se mycket trovärdiga ut och använda till exempel myndigheters logotyper. Därför ska man komma ihåg att det är tryggt att logga in i FPA:s e-tjänst endast på adresserna www.fpa.fi och www.kela.fi. Adresserna kan med fördel sparas till exempel bland favoriterna i webbläsaren, eftersom det då är både tryggt och lätt att logga in, säger Miika Mäki, chef för centret för teknisk lägesbild vid FPA.

FPA skickar inte länkar via sms

FPA har beslutat att inte skicka länkar till kunderna via sms eller e-post. Det finns alltså ingen anledning att öppna länkar som ser ut att komma från FPA eller Folkpensionsanstalten.
– Vi ber heller aldrig om person- eller bankuppgifter via sms eller e-post. Om kunden får ett meddelande där hen ombes öppna en länk eller lämna personliga uppgifter, är det alltid skäl att vara på sin vakt, påminner Mäki.

Bluffmeddelanden ändrar ständigt form, och utöver bluff-sms cirkulerar även andra typer av blufförsök.

– Om du inte är alldeles säker på vem det är som tar kontakt och i vilket syfte, ska du aldrig mata in dina person- eller bankuppgifter på webbplatser som öppnas via en länk. Det lönar sig också att påminna närstående om de här blufförsöken, säger Mäki. 

Gör så här om du misstänker att du har råkat ut för ett försök till nätfiske

Om du har hamnat på en tvivelaktig webbplats eller fått ett meddelande där du ombes lämna personuppgifter eller logga in, gör så här:

  • Gör inget förhastat. Om någon kontaktar dig oväntat, stanna alltid upp och tänk dig för innan du agerar.
  • Svara inte på meddelandet och skriv inte in dina uppgifter i de fält som finns på webbplatsen.
  • Klicka inte på länkar i meddelandet eller på webbplatsen och skicka inte dina uppgifter vidare.
  • Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du genast kontakta bankens kundservice. Gör därefter en polisanmälan.
  • Om du misstänker att dina personuppgifter har hamnat i fel händer, se anvisningarna i tjänsten Suomi.fi: Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut – Suomi.fi.
  • Om du får ett nytt tvivelaktigt meddelande som ser ut att komma från FPA ska du anmäla det till adressen tekninentuki@kela.fi.

Läs mer

På webbplatsen fpa.fi finns anvisningar för trygg inloggning i FPA:s e-tjänst: Sköt dina ärenden tryggt i MittFPA.

 

Senast ändrad 17.3.2025