Distansservicen vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas: i fortsättningen inloggning med stark autentisering | FPAGå till innehållet
Meddelande

Distansservicen vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas: i fortsättningen inloggning med stark autentisering​

Publicerad 22.1.2025

Distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas 27.1.2025. I fortsättningen måste kunderna logga in i tjänsten med stark autentisering (bankkoder eller mobilcertifikat). I och med förändringen blir tjänsten smidigare och tillförlitligare. 


Via distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning kan kunderna sköta ärenden utan tidsbokning och till exempel beställa tolkning, ge ytterligare uppgifter om en beställning eller få råd. Distansservicen kan även användas för korta distanstolkningsuppdrag. I distansservicen kan man sköta ärenden på finskt teckenspråk eller på talad finska eller svenska.  

Distansservicens programvara förnyas 27.1.2025. Den största förändringen för kunderna är kravet på stark autentisering, vilket betyder inloggning med bankkoder eller mobilcertifikat. Även om detta kräver några extra klick av kunden, är avsikten att erbjuda smidigare och tillförlitligare service.

- Distansservicen måste fungera tekniskt ur både tolkningens och kundservicens synpunkt för att användningen ska vara behaglig och smidig för alla parter, säger Sari Paloposki, chef för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning. 

Även om det program som används ändras är tjänstens koncept fortfarande det samma. Man kan sköta ärenden via distansservicen på samma sätt som tidigare. Utöver autentiseringen är den viktigaste förändringen inledning i chatten. I fortsättningen börjar man använda distansservicen via chatten. Inledningen i chatten används också när kunden med tidsbokning gör en ansökan på finskt teckenspråk via distansservicen.

Nya egenskaper vid användningen av distansservicen:  

  1. Autentisering: Kunderna loggar in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.  
  2. Inledning i chatten: Man börjar använda distansservicen via chatten. I chattfönstret ser kunden kömeddelandena och kösituationen.  
  3. Användbarhet: Det nya programmet är lätt att använda för både kunderna och FPA:s sakkunniga.  

Kolla i videon nedan hur den förnyade distansservicen fungerar och hur du i fortsättningen kan börja använda den!  

Versioner av videon på teckenspråk kommer att publiceras senare.

Senast ändrad 22.1.2025