Enkät 2023: Vad anser FPA:s samarbetspartner om kundsamarbetet?
FPA är en viktig samarbetspartner, men borde ha en bättre förståelse för samarbetspartnernas arbete och förbättra datarörligheten i fråga om kunduppgifter. Bland annat det här framgick av en enkät som gjordes i slutet av 2023. Resultaten av enkäten har nu publicerats på fpa.fi.
I november 2023 skickade vi ut en enkät till samarbetspartner som är centrala med tanke på kundsamarbetet. Vi frågade till exempel hur väl FPA har lyckats med de tjänster som är viktiga i samarbetspartnerns arbete och hur FPA borde utvecklas så att de gemensamma kunderna smidigare ska få de tjänster och förmåner som de behöver.
Vi fick nästan 1 100 svar på enkäten. Flest svar fick vi från vuxensocialarbetet i välfärdsområdena (297), läroanstalterna (89), kommunens sysselsättningstjänster (71) och den specialiserade sjukvården i välfärdsområdena (70).
Av dem som svarade ansåg merparten att FPA är en viktig samarbetspartner i fråga om kundsamarbetet. Största delen talar positivt om FPA och litar på den information som de får från FPA. Det finns också rum för utveckling, till exempel vad gäller förståelsen för samarbetspartnernas arbete, hur smidigt och snabbt förmånsarbetet löper samt utbytet av kunduppgifter.
FPA kommer att utnyttja resultaten i olika utredningar, försök och projekt, till exempel när vi förbereder oss inför reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 och totalreformen av integrationslagen (KOTO24). Den information som vi fått via enkäten är central när vi planerar och utvecklar våra tjänster.
En artikel om resultaten av enkäten har nu publicerats på fpa.fi. Se resultaten av den omfattade enkäten för samarbetspartner 2023.
Läs också