Finländarnas hälso- och sjukvårdsuppgifter börjar i samband med vård överföras även till Spanien
Från och med vecka 39 är det också möjligt att överföra patientuppgifter från Kanta-tjänsterna till hälso- och sjukvården i Spanien. Uppgifterna kan utnyttjas om patienten har gett sitt samtycke till detta i MittKanta.
Resenärer utomlands kan råka ut för hälsoproblem som kräver läkarbesök. Läkarbesök i Spanien underlättas när personalen från och med den 23 september kan använda sig av den finländska patientens hälso- och sjukvårdsuppgifter i samband med vården.
För närvarande gäller tjänsten bara i delar av Spanien. Dock medverkar bland annat Solkusten, Kanarieöarna, Katalonien och Madridområdet.
Yrkespersoner som verkar inom Spaniens hälso- och sjukvård har inte direkt åtkomst till en finländsk patients alla uppgifter, utan de ser en översikt över de viktigaste patientuppgifterna. I översikten syns bland annat recept, allergier och diagnoser. Patientens uppgifter kan användas om hen har gett sitt samtycke till detta i MittKanta.
Patient- och receptuppgifter överförs också till andra ställen i Europa
Estland är det första EU-landet där man sedan juni 2024 har kunnat använda sig av finländares patientuppgifter inom hälso- och sjukvården. Under tre månaders tid har det i MittKanta getts nästan 12 000 samtycken till överföringen av patientuppgifter.
Sedan 2019 har det gått att köpa läkemedel utomlands med ett finländskt elektroniskt recept. Den här tjänsten utnyttjas särskilt mycket i Estland och Spanien, som är populära resmål bland finländarna.
Överföringen av patientuppgifter över landsgränserna underlättar hälso- och sjukvårdens arbete
Senare kommer också den finländska hälso- och sjukvården kunna hämta europeiska patienters uppgifter från deras hemländer. Den närmare tidtabellen för detta beror på hur patientdatasystemen utvecklas.
– Överföringen av patientuppgifterna över landsgränserna underlättar t.ex. vården av patienter som reser till Finland eller som flyttat hit från utlandet. I översikten får yrkespersonerna genast ett täckande sammandrag av patientens hälsohistoria översatt till sitt eget språk. Det här hjälper yrkespersonerna att fatta beslut om vården och gör det lättare att få en helhetsbild av patientens hälsotillstånd. I översikten kan yrkespersonerna t.ex. se patientens tidigare diagnoser och åtgärder, vilket förbättrar vårdens kvalitet och ökar patientsäkerheten, berättar Paavo Kauranne, produktägare inom Kanta-tjänsterna vid FPA.