FPA ber välfärdsområdena använda en elektronisk kanal när de lämnar in uppgifter som behövs vid handläggningen av utkomststöd | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA ber välfärdsområdena använda en elektronisk kanal när de lämnar in uppgifter som behövs vid handläggningen av utkomststöd

Publicerad 29.10.2024

Från och med december begär FPA att socialservicen i välfärdsområdena använder förmånsdatatjänsten Kelmu för att lämna in de uppgifter som behövs vid handläggningen av utkomststöd. Målet är att underlätta samarbetet mellan FPA och välfärdsområdena och att göra handläggningen av kundernas ansökningar om utkomststöd snabbare.

Från och med 5.12.2024 öppnas en ny funktion för behandling av begäran om uppgifter i förmånsdatabasen Kelmu för alla välfärdsområden. Med hjälp av funktionen Käsittele tietopyyntöjä kan en FPA-anställd skicka en elektronisk begäran om uppgifter som FPA behöver vid handläggningen av en kunds ansökan om utkomststöd till välfärdsområdets socialservice. De anställda inom socialservicen kan också svara på begäranden om uppgifter i Kelmu. I och med att FPA-anställda inte behöver be om uppgifter per telefon går det snabbare att avgöra kundens ansökan om utkomststöd.

Samarbete för kundernas bästa

Den nya funktionen för behandling av begäran om uppgifter har utvecklats utifrån behov och önskemål från anställda inom både socialservicen och FPA.

Funktionen har testats sedan hösten 2023, först i tre och senare i sex välfärdsområden. Responsen har varit positiv och välfärdsområdena har upplevt att funktionen är enkel att använda.

Under testet upptäcktes att användningen av funktionen kräver en del arrangemang i välfärdsområdena. Det beror på att begäranden om uppgifter måste besvaras inom 1–2 vardagar på grund av den korta handläggningstiden för ansökningar om utkomststöd. I de välfärdsområden som deltog i testet hade man till exempel koncentrerat handläggningen av begärandena till vissa anställda som vid behov förmedlade dem vidare i organisationen.

FPA och välfärdsområdena fortsätter att utveckla tjänsten, så att kunderna får det stöd de behöver både snabbare och smidigare än tidigare.
 

Läs mer

Senast ändrad 29.10.2024