Hur ska tjänsterna inom den yrkesinriktade rehabiliteringen genomföras under semesterperioder?
Serviceproducenten ska alltid genomföra yrkesinriktade rehabiliteringstjänster i enlighet med servicebeskrivningen oavsett semesterperioder.
NUOTTI-coachning
NUOTTI-coachningen (20 besök) ska genomföras inom 5 månader från det första besöket. Serviceproducenten ska se till att coachningen genomförs inom de tidsfrister som anges i servicebeskrivningen oavsett semesterperioder.
Beroende på den ungas situation kan coachningen genomföras av en semestervikarie, eller med tätare mellanrum före och efter semesterperioden.
Alla coacher, även vikarier, ska godkännas av FPA innan de kan börja med NUOTTI-coachning.
Om den ungas coachningsperiod kommer att ta slut under coachens semester, går man till väga på det sätt som beskrivs ovan.
Läs mer: Hur ska jag gå till väga om Nuotti-coachen byts ut?
Sysselsättningsfrämjande yrkesinriktad rehabilitering (TEAK)
Enligt den del av servicebeskrivningen som beskriver rehabiliteringstjänsten ska serviceproducenten sträva efter att genomföra sysselsättningsfrämjande yrkesinriktad rehabilitering i en enda period, utan onödiga avbrott för klienten. Rehabiliteringen periodiseras endast utifrån klientens behov. Med periodisering avses att klientens rehabilitering av grundad anledning och utifrån klientens behov tillfälligt avbryts av en paus som i regel varar högst 3 veckor åt gången.
I undantagsfall kan pausen mellan rehabiliteringsperioderna vara längre än 3 veckor. Om det med tanke på klientens livssituation finns ett behov av att periodisera rehabiliteringen, ska serviceproducenten uppmana klienten att kontakta FPA.
Taito-rehabilitering
Serviceproducenten ska beakta personalens semestrar i samband med Taito-rehabilitering. Rehabiliteringen ska planeras så att klientens rehabiliteringsprocess framskrider i enlighet med servicebeskrivningen på ett ändamålsenligt och överenskommet sätt inom i genomsnitt 15 månader från det att rehabiliteringen inleddes.
Yrkesinriktade rehabiliteringsutredningar
Serviceproducenten ska genomföra yrkesinriktade rehabiliteringsutredningar i enlighet med servicebeskrivningen oavsett semesterperioder.
Kiila-rehabilitering
Serviceproducenten ska genomföra Kiila-rehabilitering i enlighet med servicebeskrivningen oavsett semesterperioder.
Rehabiliteringspenning
Förändringar i klientens rehabilitering påverkar också utbetalningen av klientens rehabiliteringspenning. Om det blir ändringar i rehabiliteringsperioderna ska serviceproducenten ge klienten ett nytt deltagarintyg och uppmana klienten att lämna in det till FPA.
Om klienten har frågor som gäller rehabiliteringspenningen ska hen uppmanas att kontakta FPA via e-tjänsten MittFPA (fpa.fi/Mittfpa) eller per telefon på numret 020 692 225.