Hur ska yrkesinriktade rehabiliteringstjänster genomföras under semesterperioder? | FPAGå till innehållet
Meddelande

Hur ska yrkesinriktade rehabiliteringstjänster genomföras under semesterperioder?

Publicerad 11.3.2025

Serviceproducenten ska alltid tillhandahålla yrkesinriktade rehabiliteringstjänster i enlighet med servicebeskrivningen, oberoende av semesterperioder.

Nuotti-coachning

Serviceproducenten ska se till att Nuotti-coachning genomförs inom de tidsfrister som anges i servicebeskrivningen, oberoende av semesterperioder.

Beroende på den ungas situation kan coachningen genomföras av en semestervikarie, eller med tätare mellanrum före och efter semestern.

Alla coacher, även vikarier, ska godkännas av FPA innan de kan börja med Nuotti-coachning.

Om coachningen av en klient ska avslutas under coachens semester, går man till väga på det sätt som beskrivs ovan.

Läs mer: Hur ska jag gå till väga om Nuotti-coachen byts ut?

Sysselsättningsfrämjande yrkesinriktad rehabilitering (TEAK)

Serviceproducenten ska genomföra sysselsättningsfrämjande yrkesinriktad rehabilitering i enlighet med servicebeskrivningen, oberoende av semesterperioder.

Arbetsprövning

Serviceproducenten ska genomföra arbetsprövning i enlighet med servicebeskrivningen, oberoende av semesterperioder.

Arbetsträning

Serviceproducenten ska genomföra arbetsträning i enlighet med servicebeskrivningen, oberoende av semesterperioder.

Taito-rehabilitering

Serviceproducenten ska genomföra Taito-rehabilitering i enlighet med servicebeskrivningen, oberoende av semesterperioder.

Yrkesinriktade rehabiliteringsutredningar

Serviceproducenten ska genomföra yrkesinriktade rehabiliteringsutredningar i enlighet med servicebeskrivningen, oberoende av semesterperioder.

Kiila-rehabilitering

Serviceproducenten ska genomföra Kiila-rehabilitering i enlighet med servicebeskrivningen, oberoende av semesterperioder.

Rehabiliteringspenning

Förändringar i klientens rehabilitering påverkar också utbetalningen av klientens rehabiliteringspenning. Om det sker förändringar i rehabiliteringsperioder, möten, besök osv. ska serviceproducenten ge klienten ett nytt deltagarintyg och be hen att lämna in det till FPA.

Läs mer: Hur ska jag gå till väga för att rehabiliteringspenningen ska betalas ut rätt till den som deltar i rehabilitering?

Om en klient har frågor om rehabiliteringspenningen ska hen uppmanas kontakta FPA via MittFPA (www.fpa.fi/mittfpa) eller per telefon 020 692 225.

Senast ändrad 11.3.2025