Ordnande av rehabilitering
Läs anvisningarna för serviceproducenten före, under och efter rehabiliteringen.
Före rehabiliteringen
Läs servicebeskrivningen för rehabiliteringstjänsten i fråga och de anvisningar om förfarandet som finns i den allmänna delen av servicebeskrivningen.
Gå också igenom klientens handlingar.
Läs avsnittet ”Serviceproducentens uppgifter innan rehabiliteringen inleds” i servicebeskrivningen. I avsnittet finns information om hur snabbt du ska kontakta klienten och vilka dokument du ska skicka till hen.
Läs avsnittet ”Terapeutens uppgifter innan terapin (den individuella terapin/gruppterapin) inleds” i servicebeskrivningen. I avsnittet finns information om hur snabbt du ska kontakta klienten och vilka dokument du ska skicka till hen.
Kontakta klienten senast följande vardag efter att du har fått beslutet.
Ordna tid för ett första möte med klienten så snart som möjligt, dock senast inom en vecka efter kontakten.
Om din klient använder sig av tolk ska du ta reda på hur många timmar språktolkning FPA ordnar för rehabiliteringen i fråga. Beakta tolkningen och tolkningsvolymen när du planerar rehabiliteringen.
Om rehabiliteringstjänsten genomförs i form av distansrehabilitering ska du diskutera genomförandet med klienten. Om det är möjligt att genomföra rehabiliteringen i form av distansrehabilitering ska du uppmuntra klienten till det.
Läs också om den reseersättning (Privatpersoner) och rehabiliteringspenning (Privatpersoner) som betalas till klienten.
FPA betalar inte rehabiliteringspenning till klienterna för söndagar eller för helgdagar som infaller på en vardag.
Om du är tvungen att ändra längden på en kursperiod på grund av en helgdag som infaller på en vardag ska du kontakta FPA per e-post på adressen kuntoutuspalvelut_muutokset@kela.fi. Om det är fråga om en kurs ska du läsa de närmare anvisningarna i handböckerna för rehabiliteringskurssystemet.
Kom överens med klienten om terapitider som passar hen.
Om en kurs inte får tillräckligt många deltagare kan du senarelägga eller ställa in kursen.
Om det är fråga om en kurs som ordnas genom registreringsförfarande ska du följa anvisningen om hanteringen av kurser i registreringssystemet (pdf).
Under rehabiliteringen
En klient kan vara tillfälligt frånvarande från rehabiliteringen på grund av sjukdom eller av någon annan orsak.
Läs avsnittet ”Fakturering och betalning av rehabiliteringskostnader” i den allmänna delen av servicebeskrivningen. Där ges anvisningar om ersättningen vid en klients frånvaro.
Vid terapi som ordnas inom ramen för krävande medicinsk rehabilitering kan du under samma dag som du genomför ett terapibesök även genomföra ett eller flera av följande besök, om det är ändamålsenligt i klientens situation:
- ett nätverksbesök
- ett samarbetsbesök
- ett handledningsbesök.
Under en och samma dag kan du inte genomföra
- två terapibesök
- två handledningsbesök
- ett terapibesök och ett co-terapibesök
- ett terapibesök och ett försök med motions- och fritidsaktiviteter
- ett co-terapibesök och ett försök med motions- eller fritidsaktiviteter.
Med tanke på klientens ork är det inte ändamålsenligt att genomföra dessa besök under en och samma dag.
Kom ihåg att FPA betalar ersättning endast för sådana besök som har genomförts. FPA kan inte faktureras för avbokade besök.
Kom överens med klienten om hur hen ska gå till väga om hen måste avboka ett besök.
Kontakta FPA om klienten upprepade gånger annullerar inbokade terapibesök.
Skriv ett deltagarintyg för klienten för varje
- rehabiliteringsperiod
- möte
- enskild rehabiliteringsdag eller distansrehabiliteringsdag.
Om rehabiliteringen avbryts av någon annan orsak än på grund av ett veckoslut ska du specificera perioderna i deltagarintyget. Om uppgifterna i intyget behöver ändras ska du skriva ett nytt intyg för klienten och uppmana hen att utan dröjsmål lämna in det till FPA.
Anteckna följande uppgifter i deltagarintyget:
- klientens namn och personbeteckning
- rehabiliteringstjänstens namn
- tidpunkten för rehabiliteringen
- start- och slutdatum för perioden
- datum för ett besök eller möte samt besökets eller mötets längd, exklusive resor
- datum för en enskild rehabiliteringsdag eller distansrehabiliteringsdag
- en eventuell frånvarodag och den frånvaroorsak som klienten uppgett
- kommande rehabiliteringsperioder eller rehabiliteringsdagar
- namn och telefonnummer för den som skrivit intyget.
Uppgifter om flexibla dagar ska också antecknas i intyget, om sådana dagar ingår i
- fasen med arbete på en arbetsplats vid arbetsprövning eller arbetsträning
- arbetspraktiken vid Taito-rehabilitering
- sysselsättningsfrämjande yrkesinriktad rehabilitering (TEAK).
Motivera också varför man använder sig av flexibla dagar.
För terapimöten och möten i samband med NUOTTI-coachning behöver man inte skriva deltagarintyg, om inte klienten särskilt ber om det.
Ge deltagarintyget till klienten och uppmana hen att skicka in det i MittFPA (Privatpersoner).
Se ett exempel på deltagarintyg, (pdf, på finska).
Se ett exempel på deltagarintyg när flexibilitet tillämpas vid genomförandet av rehabiliteringen (pdf, på finska).
I rehabilitering med inkvartering ingår frukost, lunch, middag och två mellanmål (på dagen och kvällen). Vid behov ska klienten assisteras vid måltiderna.
I rehabilitering utan inkvartering ingår en måltid och behövliga mellanmål.
I terapibesök eller distansrehabilitering ingår inga måltider.
Mer information finns i den allmänna delen av servicebeskrivningen i kapitlet ”Kost och måltider”.
Klientens eventuella behov av specialdiet ska utredas på förhand i samband med förhandskontakten eller senast då rehabiliteringen inleds.
I egenskap av serviceproducent ansvarar du för att ordna måltider för klienter som följer de vanligaste dieterna, till exempel för klienter med diabetes, allergier, celiaki och klienter som följer vegansk diet.
Försäkra dig om att personalen har sådant specialkunnande gällande kost att klienterna kan följa sina specialdieter.
Mer information finns i kapitlet ”Måltider” i den allmänna delen av servicebeskrivningen.
I januari har FPA fattat positiva rehabiliteringsbeslut för nya klienter enligt följande:
- Birkalands välfärdsområde <5 st.
- Egentliga Finlands välfärdsområde <5 st.
- Egentliga Tavastlands välfärdsområde <5 st.
- Helsingfors stad <5 st.
- Kajanalands välfärdsområde <5 st.
- Kymmenedalens välfärdsområde <5 st.
- Lapplands välfärdsområde <5 st.
- Mellersta Finlands välfärdsområde <5 st.
- Mellersta Nylands välfärdsområde <5 st.
- Mellersta Österbottens välfärdsområde <5 st.
- Norra Karelens välfärdsområde <5 st.
- Norra Savolax välfärdsområde <5 st.
- Norra Österbottens välfärdsområde <5 st.
- Päijänne-Tavastlands välfärdsområde <5 st.
- Satakunta välfärdsområde <5 st.
- Södra Karelens välfärdsområde <5 st.
- Södra Savolax välfärdsområde <5 st.
- Södra Österbottens välfärdsområde <5 st.
- Vanda och Kervo välfärdsområde <5 st.
- Västra Nylands välfärdsområde <5 st.
- Åland <5 st.
- Österbottens välfärdsområde <5 st.
- Östra Nylands välfärdsområde <5 st.
Efter rehabiliteringen
Beakta vad som anges om uppföljning av rehabiliteringen i servicebeskrivningen.
Fakturera för rehabiliteringen i enlighet med faktureringsanvisningarna och beakta faktureringstiden.
Om rehabiliteringen omfattas av utvärderingen av rehabiliteringens effekter ska du rapportera enligt anvisningarna i servicebeskrivningen för rehabiliteringen
Gör upp en rehabiliteringsrapport om klienten. Anvisningar om hur man gör upp en rehabiliteringsrapport finns i servicebeskrivningen. Skicka rapporten till klienten, vårdenheten och FPA.
Vid krävande medicinsk rehabilitering lämnas rehabiliteringsrapporten på blanketten Terapirapport – Krävande medicinsk rehabilitering KU 117r (pdf).
När det är fråga om terapi undertecknas rehabiliteringsrapporten av terapeuten.
Vid multiprofessionell rehabilitering undertecknas rehabiliteringsrapporten av läkaren, om hen har haft en betydande roll i genomförandet av klientens rehabilitering. I annat fall undertecknas rapporten av en medlem av det multiprofessionella team som ansvarar för rehabiliteringen. Också en elektronisk underskrift kan godkännas.
Sammanställ en kort rehabiliteringsrapport för klienten om rehabiliteringen avbryts eller om rehabilitering genomförs i flera perioder.
Mer information finns i avsnittet ”Kort rehabiliteringsrapport” i den allmänna delen av servicebeskrivningen.