Anvisningar för serviceproducenterna om genomförande av distansrehabilitering
Serviceproducenten kan tillhandahålla en del av FPA:s rehabiliteringstjänster på distans. Rehabilitering som ges på distans måste genomföras i enlighet med servicebeskrivningen. Det är serviceproducentens uppgift att styra distansrehabiliteringen och följa upp hur den genomförs.
Distansrehabilitering kan ordnas i form av
- videosamtal där rehabiliteringsspecialisten och klienten ser varandra
- digital rehabilitering.
Digital rehabilitering kan omfatta exempelvis olika övningar som klienten genomför på en webbplattform.
I FPA:s webbskola finns en handbok och praktiska anvisningar som hjälper dig att utforma den digitala rehabiliteringen. Handboken finns i FPA:s webbskola i anslutning till kursen Innehåll för FPA:s digitala rehabilitering.
Skapa ett användarnamn och ett lösenord för att logga in i webbskolan.
- Distansrehabilitering erbjuder klienten ett alternativt sätt att få stöd för olika vardagliga situationer och gör det lättare att omsätta nyttan av rehabiliteringen i praktiken.
- Rehabiliteringen blir mer tillgänglig i och med att klientens bostadsort får mindre betydelse.
- Vid distansrehabilitering får klienten flexibelt och långsiktigt kamratstöd av andra i liknande situation.
- Distansrehabilitering lämpar sig för så gott som alla klienter.
Ordna distansrehabiliteringen på det sätt som anges i servicebeskrivningen. Bedöm tillsammans med klienten om distansrehabilitering lämpar sig för honom eller henne.
Försäkra dig om att följande villkor är uppfyllda:
- Både du och klienten har tillgång till ett utrymme som lämpar sig för distansrehabilitering. Dataskydd och integritetsskydd beaktas i de utrymmen som används.
- Dataskyddet och datasäkerheten för klienten har säkerställts till alla delar.
- Både du och klienten har tillgång till tekniskt stöd.
- Anvisningarna om förfarandet i nödsituationer eller vid tekniska problem är uppdaterade.
- Försäkringsskyddet är ordnat på det sätt som anges i servicebeskrivningen.
Säkerställ också följande:
- Klienten upplever att distansrehabilitering fungerar bra för honom eller henne och främjar rehabiliteringen.
- Klienten kan lita på de anställdas kompetens och på att du ansvarar för datasäkerheten på det sätt som anges i servicebeskrivningen.
- Klienten får den handledning och det stöd han eller hon behöver för att kunna delta i distansrehabilitering.
Vid distansrehabilitering som ordnas av FPA ska Valviras anvisningar följas. Läs anvisningarna:
Läs också anvisningarna för klienter:
Vid distansrehabilitering vilar ansvaret för datasäkerheten, dataskyddet och integritetsskyddet på serviceproducenten.
Observera följande:
- Den plattform eller applikation som används vid distansrehabilitering ska uppfylla de krav på datasäkerhet och dataskydd som ställs i lagstiftningen och i FPA:s servicebeskrivning.
- Vid behov kan du anlita sakkunnigtjänster för att kontrollera datasäkerheten.
- Klienten ska vara informerad om datasäkerheten och dataskyddet samt integritetsskyddet vid distansrehabiliteringen.
- FPA rekommenderar användning av
- en krypterad dataförbindelse
- en applikation eller plattform som förutsätter stark autentisering.