Servicebeskrivningar för rehabiliteringstjänsterna
De rehabiliteringstjänster som FPA ansvarar för upphandlas huvudsakligen genom anbudsförfarande eller registreringsförfarande. Till anbudsförfrågan och avtalshandlingarna fogas en servicebeskrivning. I servicebeskrivningen beskrivs i detalj de krav som ställs i fråga om de tjänster som upphandlas, såsom tjänsternas innehåll och kvalitet, personal, lokaler, ansvarsfullhet, säkerhet, behörighetskrav och nödvändiga tillstånd.
FPA:s servicebeskrivningar för rehabilitering består av två delar: en allmän del och en del som beskriver rehabiliteringstjänsten. Delarna kompletterar varandra och båda två ska tillämpas samtidigt när FPA-rehabilitering genomförs. Servicebeskrivningarna gäller den tid som anges i avtalet.
Servicebeskrivningarna grundar sig på principerna för god rehabiliteringspraxis, forskningsbaserad kunskap och gedigen erfarenhet. Inom rehabiliteringstjänsterna är det alltid klienten som står i centrum, och i servicebeskrivningarna betonas tjänsternas kvalitet. Kvalitet innebär att rehabiliteringen uppfyller klientens individuella behov, krav och förväntningar på det sätt som servicebeskrivningen förutsätter. Servicebeskrivningarna görs upp enligt principerna för tjänstedesign.
Serviceproducenten ska följa den lagstiftning och de myndighetsanvisningar som gäller rehabiliteringen. I förteckningen nedan finns den centrala lagstiftning som styr rehabiliteringen.
lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner (566/2005
lagen om tillsynen över social- och hälsovården (2023/741)
lagen om beställarens utredningsskyldighet och ansvar vid anlitande av utomstående arbetskraft (1233/2006)
lagen om kontroll av brottslig bakgrund hos personer som arbetar med barn (504/2002)
lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården (559/1994)
lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården (817/2015)
statsrådets förordning om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet (986/1998)
lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992)
lagen om patientombud och socialombud 14.4.2023/739
lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (2023/703)
patientförsäkringslagen (948/2019)
språklagen (423/2003)
samiska språklagen (1086/2003)
lagen om tolkningstjänst för handikappade personer (133/2010)
EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679)
dataskyddslagen (1050/2018)
lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019)
lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019)
lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster (617/2009)
konsumentsäkerhetslagen (920/2011)
lagen om skydd i arbete (738/2002)
räddningslagen (379/2011)
statsrådets förordning om räddningsväsendet (407/2011)
lagen om produkter och utrustning för hälso- och sjukvård (629/2010)