Sidorna om utkomststöd på fpa.fi förnyas utifrån kundernas önskemål
FPA har under årets lopp förnyat de sidor på fpa.fi som riktar sig till privatpersoner. Nu är det dags för publicering av de nya sidorna om utkomststöd. Innehållet på de nya sidorna har förkortats och förtydligats. Det som kunderna upplevt som svårt förklaras nu tydligare än förr.
De nya sidorna om utkomststöd på fpa.fi publiceras 16.12.2024. De viktigaste målen med förnyelsen är att göra det lättare för kunderna att hitta den information de behöver och att hjälpa dem att förstå sina rättigheter och skyldigheter i samband med utkomststödet.
– Innehållet på webbplatsen är nu kortare och tydligare, och svåra saker och termer förklaras. Sidorna har blivit färre, men vissa av dem är längre än tidigare. Fördelen med detta är att kunden kan se allt som gäller en viss helhet på en och samma sida, säger Reetta Kyyrö, webbkommunikationsspecialist vid FPA.
På sidorna används nu i högre grad element som hjälper till att organisera texten, till exempel dragspelselement, listor och tydliga underrubriker.
– Detta bidrar till att göra innehållet lättare att överblicka. Särskild uppmärksamhet har också ägnats åt språk och tonfall: texterna är klara, entydiga och sakliga. Alla texter är också språkvårdade, säger Kyyrö.
Kunderna hamnar inte i återvändsgränder utan hittar rätt
Som underlag för förnyelsen genomfördes användbarhetstester med kunder som får utkomststöd. De fick leta upp information på de dåvarande fpa.fi-webbsidorna för utkomststöd och förklara hur de förstod den.
Testerna visade bland annat att begreppet grunddel inte uppfattades korrekt. Andra svåra saker var kontoutdrag, bilagor och att skicka fakturor i efterhand.
Å andra sidan tyckte kunderna att det var lätt att hitta räknaren och kontaktuppgifterna. Kunderna ombads också att ta reda på för vilka utgifter man kan få utkomststöd – även detta var en enkel uppgift.
– Vi fann att kunderna navigerade med hjälp av länkarna i texten och länkstigen. Navigeringen i vänsterspalten användes i liten utsträckning. Den här observationen stöder ett av målen med förnyelsen: att tillhandahålla länkar på lämpliga ställen i textinnehållet, säger Reetta Kyyrö.
I testerna ombads kunderna också att leta efter information om den kommunspecifika maximigränsen för boendeutgifter i samband med utkomststöd.
– Kunderna hittade informationen, men med vissa svårigheter. En av kunderna efterfrågade ett sökfält där man kunde skriva in sin hemkommun. Detta önskemål har framförts även vid andra tillfällen och har nu förverkligats, säger Kyyrö.
Kunderna bör notera att adresserna till vissa sidor har ändrats i samband med förnyelsen. Detta är särskilt viktigt om man har t. ex sparat sidor i webbläsarens bokmärken.
– De gamla adresserna kommer dock att automatiskt omdirigera besökaren till de nya sidorna under ett års tid, så det finns tid att uppdatera bokmärken, säger Kyyrö.
Kolla in de förnyade sidorna: www.kela.fi/utkomststod