Förvaltningsklagan | Om FPA | FPAGå till innehållet

Förvaltningsklagan

Den som anser att FPA eller en anställd hos FPA har förfarit lagstridigt, felaktigt eller olämpligt kan anföra en förvaltningsklagan hos FPA. En förvaltningsklagan kan också gälla försummelse av uppgifter.

Ändring i förmånsbeslut kan inte sökas genom förvaltningsklagan

Det går inte att söka ändring i ett förmånsbeslut genom en förvaltningsklagan. FPA behandlar inte heller ett ärende som förvaltningsklagan om ärendet handläggs eller har handlagts som förmånsärende, som ändringssökande eller som klagomål eller annan klagan.

Läs mer: Hur man överklagar ett förmånsbeslut

FPA prövar inte en förvaltningsklagan som gäller omständigheter som inträffade för mer än två år sedan, om det inte finns särskilda skäl för det.

Hur man anför en förvaltningsklagan

Förvaltningsklagan ska anföras skriftligt. Du kan anföra förvaltningsklagan antingen med blanketten Förvaltningsklagan HA 1r (pdf) eller fritt formulerat.

Om du inte använder blanketten, observera att förvaltningsklagan ska innehålla

  • en beskrivning av händelsen eller händelseförloppet
  • motiveringar till varför klaganden anser att förfarandet är olagligt, felaktigt eller olämpligt
  • klagandens namn och adress.

I förvaltningsklagan ska om möjligt också anges tidpunkten för förfarandet eller försummelsen.

Lämna in förvaltningsklagan

Blanketten eller din fritt formulerade förvaltningsklagan kan skickas per post eller e-post till FPA:s registratorskontor:

  • Folkpensionsanstalten, Registratorskontoret, PB 450, 00056 FPA
  • kirjaamo@kela.fi.

Om du skickar förvaltningsklagan per e-post, rekommenderar vi att du använder skyddad e-post (pdf).

Avgörande som hänför sig till en förvaltningsklagan

FPA utreder ärendet och skickar sitt avgörande om förvaltningsklagan till klaganden. Avgörandet är inte ett beslut om någons rätt, fördel eller skyldighet och det får inte överklagas genom besvär.

Senast ändrad 7.6.2024